Connect with us

Peste 3 miliarde de euro pentru autostrăzile din Moldova au fost propuse în programul SAFE

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Infrastructură

Peste 3 miliarde de euro pentru autostrăzile din Moldova au fost propuse în programul SAFE

Guvernul României a propus, în negocierile cu Uniunea Europeană, alocarea a 4,1 miliarde euro din fondul de apărare aprobat recent de UE în vederea construirii de autostrăzi, iar peste 3 miliarde de euro din această sumă sunt pentru tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni, potrivit premierului Ilie Bolojan.

Celelalte 12,5 miliarde euro alocate României de UE vor fi cheltuite pentru înzestrarea armatei și alte proiecte de apărare. Programul SAFE înseamnă pentru România un credit în valoare totală de 16,6 miliarde euro.

Împrumutul va avea o perioadă de grație de 10 ani și, ulterior, va fi returnat în 40 de ani, iar condițiile sunt mai multe avantajoase comparativ cu creditele făcute de guvern pe piața liberă. Un exemplu în acest sens este dobânda: nivelul va fi de peste 4 ori mai mic față de dobânzile la care se împrumută în prezent țara noastră.

Până la jumătatea lunii octombrie vom avea o primă listă a proiectelor care fac parte din propunerile României, acest plan național pentru apărare. Ulterior, la jumătatea lunii noiembrie, aceste propuneri vor fi aprobate în CSAT, după ce vor fi avizate de UE”, a declarat premierul Ilie Bolojan.

Nu în ultimul rând, la finalul lunii noiembrie, toate proiectele vor fi depuse pentru a putea primi finanțarea. „Pe componenta de transport mixt civil și militar, cele mai importante proiecte sunt capetele de autostradă dinspre Moldova. Este vorba despre tronsonul Pașcani – Suceava – Siret, care ar lega cele două județ din nord de capitală în mod direct, și tronsonul foarte important care leagă Iașul și Republica  Moldova direct cu autostradă, respectiv Pașcani – Iași – Ungheni. Cele două proiecte sunt evaluate la o sumă de peste 3 miliarde de euro și reprezintă cea mai mare parte a acestei propuneri. Fără menținerea lor în programul SAFE nu am fi avut finanțarea ca în următorii 2-3 ani să începem aceste lucrări”, a mai spus prim-ministrul.

El a adăugat că guvernul va face „tot ce este posibil” ca aceste două proiecte din nordul României să rămână în programul SAFE în așa fel încât Moldova să aibă, cel puțin pe axa nord-sud, o infrastructură conectivă la nivel de autostradă.

În cazul Pașcani – Iași – Ungheni, parte din A8, sunt cinci sectoare, iar toate sunt în fază de licitație, cu termen de depunere (zona Lețcani – Ungheni) sau evaluare (zona Pașcani – Lețcani) a ofertelor în septembrie și octombrie. Stadiul de pregătire a celor două proiecte de autostradă este important: termenul de utilizare a banilor din SAFE este decembrie 2030. Valoarea autostrăzii Iașului, între Pașcani și Ungheni, este cuprinsă între 4,2 și 5 miliarde de euro.

Pentru celălalt tronson, între Pașcani și Suceava au fost desemnați constructorii (dar a fost amânat momentul semnării contractelor), iar segmentul spre Siret, parte din A7, încă este la nivel de analiză tehnică.

Aricole din categoria Infrastructură

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top