Proiecte publice
Premieră: Guvernul, obligat prin lege să facă autostrada A8
Președintele Klaus Iohannis a promulgat „legea A8”, act normativ care obligă Guvernul să înceapă demersurile pentru realizarea autostrăzii Iași – Tg Mureș până la sfârșitul acestui an. Adoptarea legii este o premieră pentru România, în sensul că nu există un alt act normativ dedicat unei autostrăzi.
Proiectul a fost inițiat în 2017 de deputatul ieșean Petru Movilă, alături de un coleg de-al său de partid (PMP) din Tg Mureș, dar, la vremea respectivă șansele ca actul normativ să treacă de Parlament erau nule.
În schimb, acțiunile societății civile din ultimul an, prin asociațiile „Moldova vrea autostradă” și „Împreună pentru A8”, au fost decisive în a pune presiune pe parlamentari pentru a da undă verde proiectului, ceea ce s-a și întâmplat în toamnă.
Pentru a marca momentul, Iohannis a organizat pe 30 noiembrie o ceremonie publică în care a invitat reprezentanți ai societății civile, inițiatori proiectului și primarii localităților aflate pe traseul autostrăzii.
În discursul său, șeful statului a arătat că Moldova este singura mare regiune istorică care nu are autostradă, cu toate că proiectul A8 a fost inițiat încă de acum peste 11 ani.
„A nu realiza această autostradă înseamnă a încălca legea. Așadar, avertizez Guvernul că în bugetul pentru anul viitor trebuie să se regăsească, cu prioritate, fonduri alocate pentru `Autostrada Unirii`. Mai mult, există sprijinul declarat din partea Comisiei Europene, există sprijinul societății civile, avem experți care și-au manifestat dorința de a participa la concretizarea acestui proiect. Vă asigur că voi urmări cu deosebită atenție demersurile pe care le va face Guvernul în această direcție, pentru că vorbim despre un proiect prioritar pentru milioane de români”, a declarat Iohannis.
Acesta ar putea fi și principalul efect al „legii A8” în următoarea lună: alocarea în bugetul de stat a unei sume pentru actualizarea studiilor de fezabilitate.
În același timp, Guvernul trebuie să emită o hotărâre prin care tronsonul Iași – Tg Neamț revine în administrarea Companiei de Autostrăzi după ce, inexplicabil, în mai 2018, același guvern a decis ca acest tronson să fie gestionat de Comisia de Prognoză.