Connect with us

Proiectele SAFE sunt încă în analiză: când va fi anunțată decizia pentru autostrăzile A7 și A8

autostrada a8 motca-iasi-ungheni randare proiect - imagini virtuale

Infrastructură

Proiectele SAFE sunt încă în analiză: când va fi anunțată decizia pentru autostrăzile A7 și A8

Comisia Europeană se apropie de un moment-cheie în evaluarea proiectelor României pentru finanțare prin programul SAFE: o decizie privind eligibilitatea unor tronsoane din autostrăzile A7 și A8 este așteptată cel mai devreme în luna ianuarie 2026, rezultă dintr-un răspuns transmis APIX.ro de Serviciul de presă al instituției europene.

„Am primit planuri naționale de la toate statele membre care participă la SAFE, inclusiv de la România, iar în prezent evaluăm aceste planuri. Termenul de la sfârșitul lunii noiembrie a fost termenul-limită pentru transmiterea planurilor naționale către Comisia Europeană. Comisia evaluează în acest moment proiectele depuse și suntem în grafic pentru a lansa Decizia de punere în aplicare a Consiliului în luna ianuarie”, se arată într-un răspuns al Serviciului de presă al Comisiei Europene, la solicitarea APIX.ro.

Astfel, potrivit sursei citate, nu există încă o decizie asupra eligibilității sau finanțării propriu-zise a proiectelor, planul României fiind încă „pe masa” Comisiei. În același timp, termenul avansat (ianuarie 2026) este, aparent, mai degrabă un obiectiv intern, nu neapărat o garanție. În răspunsul oferit APIX.ro, Serviciul de presă a făcut referire la întreaga listă de proiecte propuse de România, în condițiile în care solicitarea redacției a vizat strict eligibilitatea proiectelor de autostradă.

Peste 3 miliarde de euro pentru autostrăzile Moldovei

Guvernul condus de Ilie Bolojan a propus alocarea a 4,1 miliarde euro din fondul de apărare, iar peste 3 miliarde de euro din această sumă ar urma să fie alocate pentru tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret și Pașcani – Iași – Ungheni, conform prim-ministrului. Așa cum APIX.ro a scris în exclusivitate, sectorul Suceava – Siret va fi realizat integral la nivel de drum expres astfel încât să poate fi finanțat prin SAFE.

Dintre tronsoanele propuse, cel mai avansat proiect este Pașcani – Suceava: ambele loturi ale acestei autostrăzi au constructorul desemnat, în ambele cazuri fiind vorba despre grupul de firme UMB. Pentru Pașcani – Iași – Ungheni, trei tronsoane sunt în fază finală de licitație pe traseul Pașcani – Iași (Pașcani/Moțca – Tg Frumos, Tg Frumos – Lețcani și Lețcani – Iași), iar în cazul celorlalte două (Iași – Golăiești și Golăiești – Ungheni) vor fi relansate licitațiile de execuție.

Introducerea tronsoanelor de autostradă în programul SAFE a fost anunțată de premierul Bolojan în vara acestui an. Ulterior, în mai multe rânduri, acesta a invocat că Pașcani – Siret și Pașcani – Ungheni sunt proiecte prioritare pentru a accesa finanțare, având în vedere că aceste tronsoane fac legătura cu Ucraina și, respectiv, Republica Moldova.

„În ceea ce privește proiectele civile, sunt autostrăzile care se duc spre zona de nord-est a Moldovei, este vorba despre cele două capete de autostradă, dacă pot să spun așa, zona Pașcani – Iași – Ungheni și relația Pașcani – Suceava – Siret, în așa fel încât să existe o axă de comunicare pe această direcție care rezolvă atât problema de transport civil, cât și în eventualitatea unei logistici de tip militar. România va putea fi un hub care să-și valorifice potențialul, atât hub-ul intermodal, de exemplu, de la Constanța, dar și ca un hub de dezvoltare pentru refacerea Ucrainei dacă avem și o infrastructură conectivă strategică care conectează acest hub cu piețele din jurul nostru”, a declarat prim-ministrul Ilie Bolojan, în luna iulie 2025.

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Aricole din categoria Infrastructură

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top