Connect with us

Rețea velo de 35 km în zona metropolitană: Iașul va fi legat de 4 comune [schița traseului]

pista pentru biciclisti sibiu

Proiecte publice

Rețea velo de 35 km în zona metropolitană: Iașul va fi legat de 4 comune [schița traseului]

Asociația Zona Metropolitană Iași (ZMI) are în pregătire un proiect pentru amenajarea a unei rețele de 35 km de piste biciclete între Iași și 4 comune limitrofe. Anul trecut, ZMI a câștigat un proiect pentru 17 km, fiind vorba despre un traseu între mănăstirile din Bârnova și Dobrovăț, o investiție de 16 milioane lei.

Noul proiect va fi depus tot la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Rețeaua are o lungime de 35 km și cuprinde Iași (19,2 km), Bârnova (4,4 km), Ciurea (5,3 km), Holboca (3,9 km) și Țuțora (2,4 km). Anii trecuți, atât Primăria Iași, cât și Consiliul Județean Iași au ratat finanțări pentru piste de biciclete.

retea velo iasi si comune limitrofe
Rețea propusă tranzitează Iașul de la vest la est și de la nord la sud

ZMI va depune proiectul la AFM după ce va avea acceptul oficial al conducerii localităților incluse în rețea. În cazul Iașului, o astfel de decizie va fi adoptată joi de către Consiliul Local (CL) în ședință ordinară.

Care sunt avantajele unei rețele velo

Conform partenerilor din proiect, realizarea unei infrastructuri velo în zona metropolitană are mai multe avantaje, respectiv:

  • promovarea transportului alternativ: extinderea infrastructurii de ciclism va încuraja un număr mai mare de cetățeni să utilizeze bicicleta ca mijloc de transport, reducând astfel congestionarea traficului auto și emisiile polunate. Aceasta se aliniază la obiectivele naționale și europene privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
  • îmbunătățirea sănătății publice: promovarea mersului pe bicicletă contribuie la creșterea activității fizice a locuitorilor, reducând riscul bolilor cronice și îmbunătățind starea generală de sănătate
  • creșterea siguranței rutiere: pistele dedicate pentru biciclete vor separa circulația bicicliștilor de cea a autovehiculelor, crescând siguranța atât a cicliștilor, cât și a conducătorilor auto
  • dezvoltarea turismului: o rețea extinsă de piste pentru biciclete va transforma municipiul Iași într-un oraș mai atractiv pentru turiști interesați de activitățile în aer liber, generând beneficii economice
  • cooperare intercomunitară: proiectul reprezintă un exemplu excelent de colaborare între unitățile administrativ-teritoriale din zona metropolitană Iași, contribuind la dezvoltarea unei infrastructuri integrate și eficiente

„În ultima perioadă se constată o creștere a interesului față de bicicletă, fără însă să poată fi evidențiată în date statistice deoarece nu există un istorc de colectare de date. Se observă faptul că au sporit discuțiile în spațiul public despre acest mod de deplasare, bicicleta devenind tot mai prezentă în mass-media și discursuri publice”, se arată într-un referat semnat de Cătălin Boghiu, director în cadrul Primăriei (digitalizare și management al traficului) care, în 2022, a ratat într-un mod controversat o finanțare de 37 milioane lei pentru realizarea a șapte trasee de piste în Iași întrucât nu a reușit să depună proiectul în timp util prin intermediul unei aplicații informatice. În schimb, s-au descurcat mai bine funcționari de la primării din comune limitrofe Iașului. În 2023, a venit rândul Consiliului Județean Iași să rateze o finanțare semnificativă pentru amenajarea de piste de biciclete.

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Proiecte publice

To Top