Trafic
Șase oferte pentru livrarea de autobuze la Iași: firme din Turcia, Israel și China
Mai multe companii din străinătate au depus oferte pentru livrarea primelor autobuze electrice la Iaşi. Furnizorii interesaţi sunt din ţări precum Turcia, Israel, Cehia, Polonia şi China. La solicitarea „Ziarului de Iaşi“, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a prezentat ieri lista cu cele şase asocieri participante la licitaţie.
Deschiderea ofertelor a avut loc încă de pe 12 august dar, până acum, nu erau cunoscute numele firmelor. Licitaţia organizată de MDRAP vizează achiziţia a 131 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri pentru şapte municipii din ţară: Piteşti (40 autobuze, 110,5 milioane lei), Târgu Mureş (32 autobuze, 89 milioane lei), Iaşi (20 autobuze, 55,5 milioane lei), Suceava (15 autobuze, 41,4 milioane lei), Sibiu (9 autobuze, 25,1 milioane lei) şi Sighetu Marmaţiei (7 autobuze, 19,4 milioane lei). În afara celor 131 de autobuze, achiziţia, în valoare totală de aproape 365 milioane lei, mai cuprinde realizarea a 39 de staţii de încărcare rapidă şi a 131 staţii de încărcare lentă.
Liderii celor şase asocieri de firme sunt: Bozankaya (Turcia), New Kopel Import SRL (sucursală a Shlomo Motors LTD din Israel), Anadolu Automobil Rom SRL (companie cu acţionarat turcesc, importator ISUZU), Sor Libchavy (Cehia), Solaris Bus & Coach (Polonia) şi Golden Dragon Bus (China).
Cu excepţia companiei din Cehia, care a ofertat doar parţial (Sibiu), celelalte asocieri vor să livreze autobuze electrice la toate municipiile incluse în procedură. Autorităţile din fiecare municipiu au transmis către MDRAP, în prealabil, traseele pe care vor opera autobuzele. În cazul Iaşului, este vorba despre două rute, fiecare dintre ele de circa 20 km dus-întors, respectiv traseul 28 (Triumf – Podu Roş – Mircea cel Bătrân – Dacia) şi traseul 36 (Dacia – Gară – Copou – Breazu). Pe fiecare traseu ar urma să fie mobilizate câte 10 autobuze electrice. „Autobuzele electrice vor fi de tip solo (nearticulate), cu planşeu jos (podea integral coborâtă), facilităţi pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj, caroserie CE, destinate transportului urban de călători“, se arată în caietul de sarcini. Printre dotări se numără un computer de gestiune şi management trafic, un sistem de validare a titlurilor de călătorie, sistem de supraveghere video, sistem de numărare călători şi sistem de informare călători.
Citește mai multe în „Ziarul de Iași”