Connect with us

Semnal de alarmă tras de MVA: A8 nu figurează pentru finanțare europeană

Mișcări civice

Semnal de alarmă tras de MVA: A8 nu figurează pentru finanțare europeană

Specialiștii Asociației Moldova vrea autostradă (MVA) au identificat o serie de probleme la planurile autorităților centrale de a finanța construirea de autostrăzi în următorii 10 ani, iar una dintre acestea vizează lipsa sectorului montan al autostrăzii A8 (Tg Neamț – Tg Mureș) din strategia guvernului.

În următorul deceniu, guvernul va avea două programe principale de finanțare a autostrăzilor:

  • Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – plan cu o valoare de 30,4 miliarde euro (la nivelul României) gândit de UE pentru redresarea economiilor statelor membre post-pandemie. O parte din acești bani vor veni sub formă de granturi, iar restul din credite la dobânzi avantajoase
  • Programul Operațional Transporturi (POT) – acest program de finanțare se va desfășura în perioada 2021 – 2027 și este programul „tradițional” de finanțare a proiectelor de infrastructură pe perioada unui exercițiu bugetar european

Pentru PNRR avem deja un draft publicat zilele trecute de Guvern. În PNRR, figurează spre finanțare toate sectoarele autostrăzii A7 (Ploiești – Siret) și există intenția de a introduce și „capetele” sectorului montan al A8. Totuși, în PNRR există o trimitere la POT, conform actualelor date ale Ministerului Transporturilor. În ceea ce privește POT, guvernul încă nu a dat publicității o formă oficială a viitorului program de finanțare.

Aceste date au creat numeroase controverse în rândul societății civile din Iași în ultimele zile: proiectul A8 a fost abandonat? FOTO: Facebook/Andrei R Ciuhodaru

Din imaginea de mai sus se poate observa că, în POT, figurează spre finanțare doar sectorul Ungheni – Iași – Tg Neamț, respectiv circa 100 km din autostrada A8 care tranzitează județul Iași. În schimb, sectorul montan al A8 lipsește, în timp ce autostrada A13 Bacău – Brașov apare în integralitatea ei. Mai mult, faptul că în PNRR apar unele drumuri expres de legătură cu A13 au determinat societatea civilă din Iași să concluzioneze că guvernul intenționează să favorizeze A13 în detrimentul A8, iar A13 să fie finanțată cu prioritate din fondurile europene aferente POT.

Acest lucru se întâmplă în condițiile în care pe sectorul montan al A8 deja se desfășoară lucrări de proiectare a lucrărilor, în timp ce pe A13 și drumurile expres de legătură nu există încă nici măcar studii de fezabilitate: principiul PNRR vizează ca orice proiect finanțat să fie finalizat cel târziu în 2026, altfel banii sunt pierduți, în timp ce în cazul POT lucrările se pot duce până în 2029 sau 2030 (încă nu e clar acest lucru).

În ciuda acestor evidențe, autoritățile locale și centrale continuă să asigure faptul că autostrada A8 va fi finanțată în integralitatea prin intermediul POT, dar documente ale guvernului contrazic această situație. Săptămâna viitoare vor ajunge la Iași prim-ministrul Ludovic Orban și mai mulți miniștri din Guvern, ocazie cu care, probabil, toate aceste elemente ar trebui să fie clarificate.

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Mișcări civice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top