Infrastructură
Trenul metropolitan Iași, piesa-cheie în mobilitatea viitorului: ce prevede masterplanul
Zona Metropolitană Iași își regândește radical modelul de mobilitate, iar în centrul acestui proces se află trenul metropolitan, un proiect strategic care poate conecta eficient orașul de localitățile din jur, să reducă traficul auto și să susțină o dezvoltare coerentă a regiunii.
Potrivit Masterplanului Metropolitan, trenul metropolitan nu este doar o idee aspiratională, ci o soluție concretă care se bazează pe infrastructura feroviară existentă. Aceasta străbate deja direcții strategice de dezvoltare – Podu Iloaiei, Holboca, Lețcani, Ciurea, Ungheni – și poate fi adaptată cu investiții moderate pentru a oferi servicii moderne, rapide și frecvente.
Trenul care leagă polii urbani și economici
Proiectul vizează conectarea nucleului urban Iași cu localitățile periurbane printr-o rețea de tip S-Bahn, utilizând linii deja funcționale și completându-le cu stații intermodale în puncte-cheie: Aroneanu, Holboca, Lețcani, Miroslava sau Picioru Lupului. Acestea vor deveni noduri de transfer între tren, autobuz, bicicletă și mersul pe jos, cu facilități precum parcări Park&Ride, stații de încărcare electrică și servicii comerciale de proximitate .
Prin această rețea, trenul metropolitan va deservi atât fluxurile de navetiști dinspre comunele învecinate, cât și mobilitatea internă între cartierele orașului. În paralel, proiectul va facilita și conectivitatea economică: platformele industriale, centrele logistice și viitorul Spital Regional de Urgență vor avea acces rapid la un sistem de transport eficient și nepoluant.
Traseul trenului se corelează cu proiectele majore de infrastructură, precum autostrada A8, centurile ocolitoare R1–R3 și noile axe rutiere radiale. În puncte precum Podu Iloaiei sau Holboca se vor amenaja centre intermodale care vor facilita transferul de la tren la mașină sau la transport public local. În plus, integrarea cu rețeaua de coridoare verzi-albastre – râuri, spații verzi, perdele forestiere – va permite amenajarea de trasee pietonale și ciclabile către noile stații, consolidând mobilitatea sustenabilă.
Nu doar infrastructură – ci și un model nou de dezvoltare
Trenul metropolitan nu este privit ca un simplu mijloc de transport, ci ca un instrument de transformare teritorială. Noile stații vor fi gândite ca nuclee urbane moderne, cu funcțiuni mixte: locuire, servicii, comerț și spații verzi. Astfel, fiecare nod din rețea va deveni un catalizator de regenerare urbană, diminuând presiunea pe centrul orașului și echilibrând dezvoltarea în teritoriu.
„Aceste locații vor fi dotate cu facilități pentru transferul fluent între modurile de transport – feroviar, rutier, ciclabil și pietonal – și vor integra soluții pentru mobilitatea de tip first mile / last mile. Se urmărește ca aceste huburi să devină centre de mobilitate urbană și metropolitană, dar și catalizatori pentru regenerarea și diversificarea funcțională a zonelor adiacente”, se arată în masterplan.
Huburile sunt localizate strategic în proximitatea căii ferate, a punctelor de intersecție dintre radiale și inele și a zonelor cu potențial ridicat de dezvoltare urbană și economică. Printre acestea se numără nodurile din zona Holboca – Dancu, Lețcani, Valea Lupului, Miroslava, Ciurea și Aroneanu.
Un exemplu în acest sens este propunerea pentru stația Holboca, care va fi reconcepută ca un centru intermodal cu design sustenabil, pavilion modular pentru servicii, copertine inteligente și conexiune directă la o rețea de piste de biciclete. Această abordare inovatoare este extinsă la toate punctele cheie ale rețelei.
De ce contează acum
Fereastra de oportunitate pentru implementarea trenului metropolitan este deschisă. Infrastructura feroviară există, presiunea din trafic este în creștere, iar fondurile europene din ciclul 2021–2027 pot susține investițiile în modernizare, achiziția de rame electrice și amenajarea stațiilor. Masterplanul propune un model integrat, cu trasee clare, stații prioritare și un cadru de interoperabilitate cu celelalte moduri de transport.
Până la finalul anului în curs, TPF Inginerie va realiza un studiu de fezabilitate aferent introducerii trenului metropolitan la Iași. În acest sens, grupul belgian și-a adjudecat o licitație organizată de Primăria Iași (8 milioane lei).
În prima etapă de dezvoltare sunt propuse trei linii metropolitane care utilizează infrastructura existentă: Podu Iloaiei – Nicolina (25 km), Nicolina – Ungheni (19 km) și Nicolina – Picioru Lupului (13 km). Acestora li se adaugă o linie nouă Lețcani – Iași (8 km), analizată deja de TPF într-un studiu comandat de CFR. În a doua etapă, cu finanțare după 2027, se are în vedere construirea unei linii noi, pe relația Holboca – Spitalul Regional de Urgență (via Aeroportul Iași, comuna Aroneanu).
- „Zona Metropolitană Iași beneficiază de un patrimoniu feroviar deosebit de valoros, care oferă un potențial semnificativ pentru dezvoltarea unei rețele metropolitane de transport public pe cale ferată. Liniile existente, multe dintre ele incluse în rețeaua TEN-T, traversează teritoriul metropolitan în direcțiile strategice de dezvoltare, făcând legătura între principalele localități periurbane și nucleul municipiului Iași. Valorificarea acestor infrastructuri prin introducerea Trenului Metropolitan constituie o direcție centrală a Masterplanului” – fragment din masterplan.

Masterplanul Metropolitan este un document conceptual, aflat în consultare publică. Obiectivul este de a fi a fi integrat în deciziile strategice ale autorităților locale și județene. Urmează etapele de prioritizare a investițiilor și de identificare a surselor de finanțare, inclusiv fonduri europene și parteneriate public-private. Masterplanul nu este un document comandat de Primăria Iași, dar municipalitatea ieșeană și primăriile din primul inel metropolitan sunt beneficiarii finali. Instrumentul strategic este elaborat în urma admiterii Iașului în programul M100 și înființarea la Iași a Coaliției Iași NetZero City.
