Infrastructură
UMB a pierdut „la mustață” o licitație pentru un tronson din A8: i-a fost admisă contestația
Grupul de firme UMB a pierdut licitația pentru construirea sectorului Joseni – Ditrău, parte din autostrada A8, la o diferență de doar 0,87 puncte. Compania a contestat evaluarea, iar contestația i-a fost admisă, conform informațiilor APIX.ro.
Deocamdată, decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) nu este publică. Potrivit contestației UMB, Danlin XXL și-a adjudecat contractul cu un punctaj de 95,87, în timp ce firma lui Dorinel Umbrărescu a avut 95 de puncte.
- Citește și Stadiul la zi al tuturor tronsoanelor din autostrada A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni [iunie 2025]
Danlin XXL (Neamț) a câștigat procedura cu toate că a avut o ofertă financiară mai mare față de UMB, dar firma din Bacău a fost depunctată la propunerea tehnică la un criteriu care a stârnit controverse și în cadrul altor licitații. Din informațiilor APIX.ro, UMB a avut o ofertă financiară cu 100 milioane lei mai bună față de Danlin. Firma din Neamț a licitat 821 milioane lei (fără TVA).
De ce a fost depunctată UMB
Danlin a cumulat 60 de puncte la propunerea tehnică cu 35,87 la oferta financiară, în timp ce UMB a înregistrat 55 puncte (tehnic) și 40 puncte (financiar). „Subscrisa a fost depunctată la criteriul Metodologia de realizare a contractului și planificarea resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților unde a primit 6 puncte, maximul punctelor ce putea fi acordat fiind de 10 și la criteriul de evaluare Experiența Inginerului Proiectant Consolidări unde a primit 4 puncte, maximul punctajului fiind de 5 puncte”, arată UMB în contestația depusă la CNSC, consultată de APIX.ro.
- Citește și Citește și IMAGINEA ZILEI Harta autostrăzilor din România cu A8 completă: tronsoane în execuție și licitare
Contestatarul a apreciat că depunctarea a fost neîntemeiată. „Analizând în mod obiectiv oferta tehnică a subscrisei este lesne de concluzionat că am prezentat o metodologie de implementare a contractului care demonstrează o foarte bună înțelegere a activităților stabilite în cerințele beneficiarului, precum și o bună documentare și analiză a proiectului”, conform sesizării. În același timp, UMB a invocat vasta experiență în executarea unor lucrări similare, compania având finalizate sau în execuție numeroase tronsoane de autostradă.
Factorul de evaluare incriminat de UMB a provocat probleme și alte licitații: recent, CNSC a admis toate cele trei contestații în cazul a trei tronsoane din autostrada A8, toate pe teritoriul Iașului, și a dispus eliminarea acestui criteriu. Principalul motiv vizează faptul că factorul de evaluare este considerat a fi de „natură subiectivă”.
„Lipsa precizării elementelor concrete ale mecanismului de punctare nu își găsește nicio justificare legală, iar riscul atribuirii arbitrare sau părtinitoare a contractului nu poate fi tolerat de către forul administrativ de jurisdicție, mai cu seamă că discuția se poartă asupra unui contract a cărui valoare estimată este notabilă”, a arătat UMB în contestație, invocând deciziile CNSC în cazul celor trei tronsoane din autostrada Iașului.
În ceea ce privește experiența inginerului, criteriul unde de asemenea UMB a fost depunctată, contestatarul a invocat o serie de contracte la care acesta a participat și care îndreptățește ofertantul să primească maximul de puncte – acordarea a încă unui punct la acest criteriu ar avea ca efect câștigarea licitației de către UMB.
- Citește și Turcii de la Ozaltin au câștigat licitația pentru construirea unui segment montan din autostrada A8
Decizia CNSC a anulat raportul de procedură și obligă Compania Națională de Investiții Rutiere să reevalueze ofertele.
