Trafic
UMB vrea să construiască unul dintre cele mai dificile segmente din sectorul montan al autostrăzii A8
Grupul de firme UMB, patronat de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, este singurul constructor care a depus ofertă pentru realizarea unui segment de 32 km din sectorul montan al autostrăzii A8. Jumătate din lungimea traseului între Sărățeni și Joseni este reprezentată de tuneluri și pasaje.
Acest lot este gestionat de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Contractul are o valoare estimată de 6,1 miliarde lei (fără TVA). Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Grupul de firme UMB a licitat pentru contract alături de firma Euro Asfalt din Bosnia.
Conform CNIR, Lotul 1 C Sărățeni-Joseni, care se desfășoară în județele Mureș și Harghita are o lungime de 32,4 kilometri, include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte).
Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aprox. 16 kilometri reprezentând 50 % din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri (pasajul peste DN 13 A și calea ferată, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri). Pe traseul lotului 1 C sunt prevăzute două parcări de scurtă durată (stânga/dreapta) cu 12 spații de încărcare pentru mașini electrice. Lotul Sărățeni-Joseni va avea și descărcări provizorii pentru a asigura funcționarea independentă. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027 și de la Bugetul de Stat.
- Citește și Construirea a 116 km din autostrada A8 prin munți necesită o forță de muncă de 22.000 de persoane
CNIR gestionează tronsonul montan pe sectorul Sărățeni – Pipirig, respectiv un traseu de 116 kilometri și care include patru loturi:
- Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație (evaluare ofertă depusă de UMB)
- Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 18 decembrie)
- Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 19 decembrie)
- Lotul 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație (depunere oferte pe 15 ianuarie)
Alte două segmente din sectorul montan sunt gestionate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în prezent, CNAIR evaluează ofertele depuse:
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km): sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia
- Pipirig – Vânători (19,3 km): sunt depuse oferte de companii din România și Turcia
Capetele sectorului montan sunt în fază de execuție, respectiv în etapa de proiectare, în condițiile în care fiecare segment are stabilit constructorul:
- capătul vestic Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol
- capătul estic Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB, grup care lucrează și pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (250 din cei 320 km)