Trafic
Va fi deschis primul șantier din autostrada A8: UMB începe lucrările pe sectorul Leghin – Moțca
Constructorul UMB va deschide primul șantier pe autostrada A8: lucrările vor începe pe sectorul Leghin – Moțca în luna februarie. Informația a fost confirmată de purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, la o zi după ce Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire.
Între timp, și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat emiterea documentului. „Secțiunea Leghin-Târgu Neamț, în lungime de 29,9 km, trebuie finalizată anul viitor (2026)”, a declarat Sorin Grindeanu.
Lucrările se vor desfășura pe teritoriul unităților administrative Vânători – Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni (județul Neamț) și pe raza unității administrative Moțca (județul Iași). Contractul este finanțat prin intermediul PNRR și are o valoare de 1,56 miliarde de lei (fără TVA). „Pe traseul acestei noi secțiuni de autostradă vor fi construite inclusiv 13 poduri, două viaducte, 8 pasaje și un Centru de Intreținere și Coordonare (CIC)”, a mai spus Grindeanu.
Ce lucrări au fost autorizate în primă fază:
- valoarea lucrărilor în primă instanță ajunge la aproape un miliard de lei
- lucrări de drum (structură rutieră, terasamente etc.)
- lucrări de artă (poduri, pasaje, inclusiv pentru permeabilitate faună
- lucrări de colectare și evacuare a apelor
- lucrări de consolidare
- lucrări de asigurare a continuității rețelei de drumuri existente
- lucrări de protecția mediului
În prima etapă a lucrărilor autorizate, nu vor demara lucrările de la podul peste Moldova, acestea fiind ulterior autorizate și implicit executate, conform lui Adrian Covăsnianu, membru fondator al Asociației „Moldova vrea autostradă”, organizație care a propus, în urmă cu câțiva ani, includerea sectorului Leghin-Moțca spre finanțare în PNRR (alături de capătul vestic al sectorului montan).
Ordinul de începere a lucrărilor pe sectorul Leghin – Moțca a fost dat de CNAIR în februarie anul trecut. Între timp, UMB a finalizat proiectarea și urmează să intre pe șantier în luna februarie, după cum a confirmat purtătorul de cuvânt al CNAIR Alin Șerbănescu. Inițial, perioada de proiectare era de 6 luni (de la 1 februarie 2024).
Pe raza județului Iași, contractul vizează construirea a 672 metri pe raza comunei Moțca, la care se adaugă cei 534 metri ai podului peste râul Moldova, râu care delimitează județele Neamț și Iași. Traseul începe în zona localităţii Leghin (jud. Neamț) cu un nod rutier de tip trompetă care va asigura accesul spre zona mănăstirilor cu descărcare în DN 15B, prin intermediul unei intersecţii giratorie.
- Citește și Încep forajele pe centura Est a Iașului: a fost stabilit traseul final al drumului ocolitor [schițe]
„Între localităţile Agapia şi Humuleştii Noi, autostrada intersectează DN 15C, aici fiind proiectat şi un nod rutier de tip trompetă ce descarcă traficul în DN 15C printr-o intersecţia giratorie, care va asigura legătura cu Târgu Neamţ şi Piatra Neamţ”, potrivit documentației de atribuire a contractului de lucrări.
Conform sursei citate, de la intersecţia cu DN 15C, traseul ocoleşte localităţile Topoliţa (pe la nord) şi Humuleşti (pe la sud) şi traversează un drum judeţean (115I) pentru a se înscrie, ulterior, între localităţile Boiştea şi Petricani, fiind ocolită zona împădurită. Autostrada va intersecta apoi DJ 155B şi va trece la nord de Lunca Moldovei, spre râul Moldovei peste care va fi construit un pod.
„Proiectul are ca punct final km 211+107 (teritoriul localităţii Moţca, n.r.) pentru a îngloba şi podul cu ajutorul căruia se traversează râul Moldova”, se mai precizează în documentaţie. Pe întreg traseul sectorului Leghin – Tg Neamţ sunt prevăzute 23 de lucrări de artă: 13 poduri, 8 pasaje şi 2 viaducte.