Connect with us

Totul despre dezvoltarea Aeroportului: cum vor fi cheltuiți 125 mil. euro

Banii ar urma să fie asigurați cu fonduri UE

Mobilitate urbană

Totul despre dezvoltarea Aeroportului: cum vor fi cheltuiți 125 mil. euro

După ani de stagnare, Aeroportul Iași analizează din nou posibilitatea unei dezvoltări pentru adaptarea la cerințele actuale ale pieței. După ultimele investiții finalizate în anul 2015, traficul aerian a crescut semnificativ, în 2018 fiind înregistrați de peste trei ori mai mulți pasageri decât în 2015, aerogara trecând inclusiv pragul de un milion de pasageri mai devreme decât se estima inițial. Principalele investiții, detaliate mai jos, vizează extinderea pistei până la minimum 2.700 metri, construirea unui nou terminal (4 mil. pasageri/an), crearea de căi de rulare suplimentare și amenajarea unei zone cargo. Aeroportul vrea să lege Iașul cu patru drumuri de acces.

Citește și Aviației: plan de trafic și investiții imobiliare. Cum conectăm aeroportul?

Acum, șefii aeroportului au în vedere inclusiv o dezvoltare pe partea estică a actualului amplasamentului, model studiat acum mai bine de 10 ani. Investițiile ar urma să se facă pe terenuri aflate în proprietatea Consiliului Județean, fiind disponibilă o suprafață totală de 65 ha.

Realizarea investiției are termen 36 de luni de la aprobarea cererii de finanțare, cu demararea procedurilor în semestrul I al anului 2020. Sursa de finanțare pe care vrea să o acceseze regia este Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM). Termen de finalizare: sfârșitul anului 2023.

Citește și Stație tehnică pentru elicoptere la Aeroportul Iași

Șefii aerogării propun implementarea proiectului în patru etape:

  • Realizarea unui masterplan
  • Întocmirea studiului de fezabilitate
  • Realizarea proiectării și a detaliilor de execuție
  • Derularea lucrărilor de execuție

Ce investiții principale își propune actuala conducere a aeroportului:

  • Terminal pasageri modular min. 4 milioane pasageri/an (1.660 PAX/h – lucrări estimate la 48,5 milioane euro)
  • Platformă parcare aeronave (min. 6.000 mp) și căi de rulare (min. 4.000 mp) TOTAL: 27 mil. euro
  • Turn control (min. 400 mp amprentă la sol – 3 mil. euro)
  • Terminal cargo (min. 1.500 mp – 7,2 mil. euro)
  • Extinderea pistei de decolare-aterizare cu min. 300 m – 5 mil. euro
  • Parcare auto (min. 300 de locuri de parcare) și Drum acces terminal (7,5 mil. euro )
  • Un nou sistem de balizaj (10,9 mil. euro)

Obiectivele principale au o valoare estimată la 109,2 milioane euro, în timp ce alte aproape 16 milioane euro sunt prevăzute pentru alte 17 obiective secundare (de la măsuri de protecția mediului și până la posturi control accces și post trafo). În total: 125 milioane euro.

Citește și PLANȘE/SCHIȚE Costurile construirii spitalului regional de urgență

Fotografiile de mai jos arată viziunea de acum 10 ani privind dezvoltarea aeroportului, model pe care ar putea să-l resusciteze și adapteze actuala conducere în noile studii ce vor fi elaborate:

Aeroportul își propune să analizeze și patru rute de acces dinspre Iași:

  • Pe zona de sud-est cu cartierul Dancu (Holboca)
  • Pe zona de sud-vest cu cartierul Tătărași
  • Pe zona de nord-est cu șoseaua ocolitoare de nord a Iașului
  • Pe zona de nord-vest cu comuna Aroneanu

„Obiectivele nu au un caracter limitativ și vor fi dimensionate corespunzător necesităților aeroportului, astfel dacă în cadrul studiului Master Plan Integrat și a Studiului de Fezabilitate vor fi identificate și alte obiective de investiții, acestea vor fi introduse în obiectivul general”, spun șefii aeroportului.

Realizarea masterplanului este estimată la min. 260.000 euro (fără SF) și la aproape un milion de euro (cu SF) – aeroportul își bazează estimarea după studierea pieței și primirea unor oferte din partea a cinci companii din domeniu. În final, aerogara a stabilit valoarea la 700.000 euro, fără TVA, cu termen de până la finele acestui an, suma fiind asigurată de aeroport din excedentul bugetar de anul trecut.

Una dintre principalele probleme actuale constă în existența unei singure căi de rulare ceea ce determină, spun reprezentanții aerogării, mari dificultăți pentru aeronave, în condițiile în care și timpii alocați unui avion pentru utilizarea pistei sunt mari.

Astfel, date fiind cerințele minime operaționale și de siguranță care trebuie asigurate, o creștere a frecvenței de operare va fi foarte dificil de absorbit în actuala configurație a suprafețelor de mișcare”, se arată într-un raport studiat de apix.ro.

Șefii aerogării spun că unele studii arată un potențial de 4 mil. pasageri/an la Iași, dar fără a preciza cu exactitate când ar putea Iașul ajunge la un astfel de prag.

„O analiză preliminară a resurselor zonei arată că Aeroportul Iași poate ajunge pe termen mediu la 4 milioane de pasageri/an, posibilitatea de a depăși acest prag fiind condiționată de creșterea generală a zonei de influență și de realizarea autostrăzii de legătură a Iașului cu Occidentul”, se mai precizează în document.

Actualele terminale nu fac față la traficul de pasageri, iar la orele de vârf există mari dificultăți în administrarea eficientă a fluxurilor.

„Pentru adaptarea capacității de procesare a aeroportului, aflată deja aproape de limită, precum și pentru absorbirea eficientă și oportună a presiunilor fără precedent venite din piața de profil referitoare la necesitatea de a suplimenta în cel mai scurt timp capacitățile operaționale, se impune inițierea demersurilor privind mărirea capacității de procesare de min. 4 milioane pasageri/an și o nouă platformă de staționare a aeronavelor dimensionată pentru a procesa un număr mai mare de aeronave de dimensiuni mari”, spun reprezentanții aerogării.

În prezent, Aeroportul Iași este pe locul 4 în țară, după Otopeni, Cluj și Timișoara. Anul trecut, la Iași au fost procesați peste 1,2 pasageri.

Te interesează viitorul traficului din Iași? Află despre perspectivele de dezvoltare ale circulației rutiere în zone precum Păcurari, Alexandru cel Bun, Dacia, Aviației, Moara de Vânt, Zona Industrială și Bularga

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Texte din arhiva categoriei Mobilitate urbană

Poza zilei

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

Studii și analize

Mișcări civice

To Top