Trafic
Autostrada Bacău – Pașcani: costul pentru un kilometru ajunge la peste 16 mil. euro
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat favorabil indicatorii tehnico-economici ai tronsonului Bacău – Pașcani din autostrada A7, investiția fiind estimată la aproape 6,3 miliarde lei pentru 77,4 km. În euro, ar însemna un cost mediu de circa 16 milioane euro/km. Banii ar urma să fie asigurați din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Suma nu cuprinde TVA.
„Sectorul de autostradă cuprins între Bacău și Pascani are o lungime de 77.394 km, iar traseul autostrăzii se desfășoară pe teritoriile administrative ale județelor Bacău, Neamț și Iași. Stabilirea traseului precum și a soluțiilor tehnice din cadrul Studiului de fezabilitate au avut la baza Studiul geotehnic în cadrul căruia au fost realizate 653 de foraje geotehnice cu adâncimi cuprinse între 6-30 m, însumând un total de 8686 ml de foraj”, se arată într-o informare a CNAIR.
În cadrul proiectului sunt propuse, printre altele: 112 lucrări de artă (poduri, pasaje, viaducte, structuri casetate), 9 noduri rutiere (cu o lungime a bretelelor de aprox. 66 km), 2 parcări, 50 de spații de încărcare pentru vehicule electrice și acoperirea a unei suprafețe de 140 ha cu perdele forestiere cu rol de antiinzăpezire.
Potrivit CNAIR, valoarea totală a investiției aferente autostrăzii este de aproape 6,3 miliarde lei (fără TVA), sumă din care 5,4 miliarde lei înseamnă construcții și montaj. Raportând numărul de kilometri la valoarea investiției fărăt TVA, rezultă un cost mediu de 81 milioane lei/km, respectiv circa 16 milioane euro/km. Rămâne de văzut în ce măsură va scădea această sumă în urma licitației, iar dacă guvernul va putea asigura fondurile necesare atât din PNRR (autostrada este inclusă spre finanțare în acest plan), cât și din alte surse: PNRR asigură doar parțial finanțarea.
Potrivit CNAIR, parcările vor fi dotate cu sisteme de supraveghere video, conexiune la internet, iluminat, utilități etc. De asemenea au fost prevăzute spații disponibile pentru concesionare în vederea realizării dotărilor comerciale precum magazin, restaurant, benzinărie, service auto, hotel etc. De asemenea, în cadrul Studiului de fezabilitate au fost cuprinse echipamentele și utilajele necesare pentru dotarea Centrului de Întreținere și Coordonare cât și sumele necesare pentru achiziționarea lor.