Proiecte publice
Stadiul autostrăzilor A7 și A8: mici progrese la A8 și majore la A7
Consilierul onorific al ministrului Transporturilor, Adrian Covasnianu, a prezentat pe pagina sa de Facebook o situația actualizată a stadiului în care se află cele două autostrăzi vitale pentru zona de nord-est a țării: A7 și A8.
Redăm, în continuare, mesajul integral publicat de către Adrian Covasnianu:
I) Autostrada A8 Ungheni-Iasi-Tg. Mures
a) podul de la Ungheni.
Dupa “sicanele” si neintelegerile intre autoritatile judetene si centrale pe tema Certificatului de Urbanism pana la urma situatia s-a rezolvat favorabil! Presiunea MVA (Moldova Vrea Autostrada) a fost determinanta in acest sens. Info aici
Procedura de avizare se va desfasura avand in baza CU (Certificatul de Urbanism) emis in anul 2015. Cu alte cuvinte procedurile administrative/birocratice pentru Autostrada A8 vor fi similare ca pe A1 Pitesti-Sibiu.
OFICIAL saptamana aceasta a demarat Procedura de Evaluare a Impactului asupra Mediului (EIM) pentru obiectivul “Podul de la Ungheni”.
Termen estimativ : minim 12 luni.
Ca etapa ulterioara urmeaza sa fie realizat Memoriul de Prezentare de catre CNAIR/Proiectant General. Din discutiile de astazi de la APM Iasi doar procedura pentru obținerea avizului ANANP dureaza 12 luni fiind necesara analiza celor 4 sezoane.
In principiu si intr-o maniera pro-activa din partea Cnair si a proiectantului de specialitate (Elaborator de mediu) daca se depune Memoriul de Prezentare in septembrie 2020 si in octombrie-noiembrie 2020 incep procedurile de monitorizare a speciilor protejate si a cuantificarii impactului de mediu transfrontalier sunt sanse ca in dec 2021 sa avem Acordul de Mediu obtinut!
Problema cu privire a reactivarea contractului cu fostul proiectant/semnarea unui aditional ramane nerezolvata. Este un aspect juridic/economic ce inca nu este rezolvat.
b) Ungheni-Iasi-Tg. Neamt.
Termenul final pentru aviz favorabil din partea ANAP pt documentatia de licitatie de Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic a fost 21.08.2020. In 21.08.2020 ANAP a cerut completari (minore) ce au fost intre timp remediate. CNAIR a trimis CdS modificat la ANAP. Se asteapta validarea de la ANAP si saptamana viitoare sunt sanse sa se lanseze OFICIAL procedura de licitatie pentru cei ~ 93 km.
c) Tg. Neamt-Ditrau-Tg. Mures.
Date fiind solicitarile ANPM pt demararea oficiala a procedurii de mediu s-a intarziat cu procedura. Solicitarile aditionale (unele justificate, altele nu) au fost între timp rezolvate.
Etapa de mediu este demarata OFICIAL si pt sectorul montan din A8. Cu alte cuvinte procedura pentru obținerea Acordului de Mediu a demarat oficial!
Termen estimativ : minim 12 luni. Mai plauzibil ar fi 18-24 luni.
Studiile geotehnice avanseaza in ritmul consacrat al acestui sector: greu, insa avanseaza!
II) Autostrada A7
Autostrada A7 isi continua procedura de proiectare intr-un ritm accelerat si predictibil.
Pe Sectorul Bacau-Pascani s-a avizat de curand traseul final in CTE la CNAIR. Pe teren sunt 2 foreze. S-au finalizat si operațiunile de deminare. In zona Pascani-Roman deja se foreaza si studiile geotehnice sunt in desfasurare.
Odata cu avizarea traseului si pe Bacau-Pascani, tot traseul din A7 de la Ploiesti la Pascani este finalizat si agreat de JAPSERS. Aditional nu se mai poate modifica traseul substantial ci doar interventii minore/locale in functie de avizatori/etapa de mediu. Speram sa nu mai fie cazul.
In prealabil se continua discutiile cu autoritatile centrale de mediu pentru a cuantifica si minimiza impactul A7 asupra mediului.
Proiectantii de pe toate cele 4 tronsoane lucreaza la proiectare si se fac presiuni din partea CNAIR pentru a finaliza Studiul de Fezabilitate si Proiectul Tehnic.
La jumatatea lunii septembrie 2020 se va depune Memoriul de Prezentare in cadrul procedurii EIM (Evaluare Impact asupra Mediului) pentru Ploiesti-Buzau.
In paralel se lucreaza la documentatia pentru licitatia in vederea identificarii proprietarilor de pe alinimentul A7 si la stabilirea exproprierilor. Urmeaza cat de curand sa fie transmisa spre validare la ANAP documentatia de licitatie.
In concluzie avem mici progrese necesare pentru autostrada A8 si progrese majore si cuantificabile pentru autostrada A7!
Proiectul Autostrazii A8 pe sectorul montan avanseaza cu frana trasa si sunt progrese minore pentru sectorul Ungheni-Iași-Tg Neamt.
SURSA: Facebook/Adrian Covasnianu