Proiecte publice
Costul pasajelor supraterane din Podu Roș a crescut de aproape trei ori. Devizul, la vot în Consiliul Local
Proiectul pasajelor supraterane din Podu Roș revine pe masa Consiliului Local Iași, la șapte ani după aprobarea sa inițială. Municipalitatea propune actualizarea devizului general, valoarea estimată a investiției crescând de la 71 milioane lei la 193 milioane lei (inclusiv TVA). Documentul va fi supus votului consilierilor în ședința din 31 octombrie.
Creșterea costurilor este pusă pe seama modificărilor legislative apărute între timp – în special introducerea unei rezerve de implementare obligatorii pentru eventuale ajustări de preț – dar și a majorării TVA și a prețurilor la materiale de construcție, energie, combustibili și forță de muncă. Cheltuielile aferente lucrărilor propriu-zise sunt estimate la 115 milioane lei.

Două pasaje, câte o bandă fiecare
Conform documentației, fiecare pasaj va avea o singură bandă de circulație, pe sens unic, și o lungime de aproximativ 550 de metri. „Prin denivelarea fluxurilor principale de trafic, unul dintre fluxurile majore va trece pe pasajul suprateran fără oprire la semafor, iar celelalte vor putea fi mai bine gestionate la sol. Intersecția va câștiga în capacitate, fluență și siguranță”, arată Primăria Iași în nota de fundamentare.
- Reamintim că oportunitatea acestor pasaje este contestată de către unele voci din societatea civilă, citește și Dezbatere: cât de oportune sunt pasajele supraterane din Podu Roș?
Administrația locală susține că realizarea pasajelor ar putea îmbunătăți traficul rutier pe termen mediu, reducând timpii de deplasare și nivelul poluării în zona de tranzit. În același timp, municipalitatea admite că soluția este una temporară și că pasajele ar putea fi integrate ulterior într-o strategie mai amplă de reorganizare a circulației în zona Podu Roș.

Potrivit raportului de specialitate, pasajele vor fi construite pe o structură mixtă oțel-beton, de tip grindă casetată, care va traversa râul Bahlui. Studiul de fezabilitate a fost aprobat în anul 2018, iar Primăria a lansat ulterior (2020) de proiectare a lucrărilor, procedură care nu a mai fost dusă la bun sfârșit. Proiectul a fost resuscitat la începutul anului 2025.

După aprobarea actualizării devizului, Primăria intenționează să lanseze o nouă licitație pentru proiectarea tehnică și întocmirea documentației necesare obținerii autorizației de construire.



















