Proiecte publice
FOTO Aeroportul Iași va fi dezvoltat pe partea de vest: ce facilități noi vor fi construite
Consiliul Județean (CJ) vrea să dezvolte aeroportul Iași pe actualul amplasament, renunțând la ideea unei aerogări care era propusă pentru construcție pe partea de est (în raport cu actuala pistă). Decizia va fi adoptată săptămâna viitoare de către plen, în urma propunerii formulate de conducerea administrației județene.
CJ a avut la dispoziție trei scenarii:
- scenariul 1: optimizarea infrastructurii și a spațiilor existente
- scenariul 2: construirea de facilități suplimentare și creșterea capacității de procesare a terminalelor existente din amplasamentul actual (dezvoltare pe vest)
- scenariul 3: realizarea unui nou terminal de pasageri pe un alt amplasament (pe partea de est a pistei existente), a construcțiilor și infrastructurii aferente acestuia, precum și optimizarea activității pentru includerea în fluxul tehnologic a infrastructurii existente (dezvoltare pe est)
Dintre cele 3 scenarii, conducerea CJ propune scenariul 2, respectiv cel care prevede dezvoltare pe partea de vest (actualul amplasament).
„În cadrul acestui scenariu este analizată dezvoltarea facilităților aeroportului pe amplasamentul actual (partea de vest a pistei de decolare aterizare): extinderea suprafețelor de mișcare și a terminalelor de pasageri, realizarea unor noi căi de acces care să asigure legătura aeroportului cu municipiul Iași și zonele limitrofe, extinderea capacității de parcare pentru autoturisme și crearea de facilități cargo”, se arată în proiect.
Suprafețele de mișcare propuse:
- calea de rulare Bravo: cu o lungime de 1.100 metri va asigura legătura între pista de decolare-aterizare și calea de rulare Alfa (platforma de debarcare-îmbarcare), prin prelungirea căii de rulare Delta. „Aceasta va favoriza degajarea pistei de către aeronavele care aterizează pe direțcia 32, astfel încât timpul de ocupare al pistei să fie cât mai mic”, se precizează în proiect.
- cale de rulare Charlie: cale paralelă cu pista de decolare-aterizare. „Calea de rulare Charlie are o lungime de 640 metir și asigură rulajul aeronavelor, ce eliberează pozițiile de parcare de pe platformă”, se arată în proiect.
- cale de rulare Delta: în continuarea celei existente se va realiza o legătură care să asigure rulajul aeronavelor către calea de rulare Bravo
- platformă de îmbarcare-debarcare: noua platformă se va dezvolta pe suprafața cuprinsă între căile de rulare și va avea o suprafață de circa 46.000 mp care va asigura spațiul de parcare pentru 10 aeronave
- platformă pentru parcare izolată a aeronavelor: pentru parcarea aeronavelor aflate într-o situație de urgență
Alte obiective de investiții ale proiectului de modernizare vizează:
- extindere terminale de pasageri pentru o capacitate de 950 pax/oră de vârf în trafic internațional și 300 pax în trafic intern. „Dezvoltarea unui nou terminal se poate face în zona de vest în mai multe etape, care pe parcurs vor duce la demolarea acestor trei terminale existente și înlocuirea lor cu o aerogară nouă, care va asigura toate condițiile corespunzătoare pentru procesarea unui trafic de pasageri și bagaje la cerințele actuale pe plan intern și internațional” – proiect. Suprafața construită va fi de 15.000 mp, iar cea desfășurată de 45.000 mp.
- turn de control înglobat în structura terminalului de pasageri
- parcare supraetajată de scurtă durată
- terminal cargo compus din două corpuri: o hală principală (2.830 mp) și o anexă administrativă (1.110 mp)
- hangar elicoptere – 3.000 mp, proiect privat al Heli Avia Service SRL care va presta servicii aeriene, umanitare și de mentenanță pentru elicoptere de tip Mil, Kamov și Airbus
- parcare de lungă durată – va fi amenajată în partea de sud a aeroporutlui în vecinătatea hangarului Aerostar – 485 locuri
- drumuri de acces către aeroport: un drum nou de 1.400 metri (între parcarea din fața terminalelor și str. Aeroportului), refacerea str. Aeroportului, reabilitarea unui tronson de 650 metri între str. Aeroportului și str. Holboca (cu prelungire spre str. Aurel Vlaicu) și realizarea unui drum nou care va păstra parțial traseul drumului DJ249C pe o lungime de 670 metri, după care se va dezvolta către sud, pe partea de est a Aeroclubului Iași, până la intersecția cu str. Aurel Vlaicu unde va fi amenajat un sens giratoriu (lungime totală – 1.950 metri)
- drumuri și platforme tehnologice interioare
- hangar echipamente handling
- clădire energetică
- gospodărie de apă
- rezervor apă potabilă
- posturi de control acces
- împrejmuire incintă
- rețele exterioare (canalizare, sistem alimentare apă etc.)
Proiectul a fost întocmit de asocierea de firme Consitrans – 3TI Progeti Italia.