Trafic
FOTO Randări în premieră cu autostrada Iașului: CNAIR a aprobat studiul de fezabilitate
CNAIR a aprobat studiul de fezabilitate aferent autostrăzii Iașului (tronsonul Tg Neamț – Iași – Ungheni, parte din A8). Cu această ocazie, șeful CNAIR Cristian Pistol a publicat în premieră randări cu unele lucrări de artă care sunt proiectate. Autostrada Iașului are o lungime de 93 km. Studiul este finalizat și aprobat cu o întârziere de câțiva ani.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 5 miliarde de euro, dar rămâne de văzut în ce măsură autoritățile centrale vor asigura aceste fonduri. Traseul autostrăzii Iașului începe, de fapt, din zona localității Moțca, iar construirea acestui tronson va aduce și relevanța necesară pentru turbionul A7-A8, aflat în construcție la sud de Pașcani: fără acest sector nu există o conexiune directă între A7 și A8.
- Citește și SCHIȚE Tot ce trebuie să știi despre nodul rutier A7-A8: va avea 8 bretele și 12 pasaje – vezi care este stadiul lucrărilor la turbion
Potrivit șefului CNAIR, autostrada Iașului va avea 101 poduri (sau pasaje), 14 tuneluri, 11 noduri rutiere, 4 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare, alături de 6 parcări de scurtă durată. „Valoarea totală estimată pentru construcția acestui tronson al A8 (Autostrada Unirii) este de 26,39 miliarde lei (fără TVA)”, a precizat Cristian Pistol.
Traseul acestui tronson al A8 se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi, începând din zona localității Moțca, tranzitează teritoriile localităților Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipiul Iași si se finalizează în zona localității Ungheni, unde face joncțiunea cu Podul peste Prut – pod în cazul căruia, recent, a fost desemnat constructorul, această investiție având finanțarea asigurată.
Pentru a putea fi lansată licitația de construire a autostrăzii, mai trebuie parcurși trei pași: studiul trebuie avizat de Ministerul Transporturilor și Consiliul Interministerial, iar, în final, Guvernul să aprobe indicatorii tehnico-economici. CNAIR nu a oferit încă un termen pentru îndeplinirea acestor pași, în condițiile în care această procedură are deja o întârziere de cel puțin doi ani.
Oficialii care au popularizat în mediul online aprobarea studiului de fezabilitate de către CNAIR nu au precizat modul în care va fi finanțat proiectul. „Prioritizăm autostrada Unirii A8 pentru a lega Moldova și Republica Moldova de Transilvania și Europa, traversând munții Carpați. Este, de asemenea, un proiect major de infrastructură rutieră prevăzut în Programul Investițional 2021 – 2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România”, s-a limitat a spune secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu, din cadrul Ministerului Transporturilor.
De regulă, în cazul unor astfel de anunțuri, CNAIR sau MT subliniază și sursa de finanțare a proiectului cel puțin la nivel general, lucru care nu s-a întâmplat și în situația autostrăzii Iașului.
Așa cum APIX.ro a mai relatat, traseul a fost împărțit în patru tronsoane: Moțca – Tg Frumos (31,5 km), Tg Frumos – Lețcani (28,6 km), Lețcani – Iași (17,7 km) și Iași – Ungheni (15,5 km). Avantajul împărțirii în patru tronsoane este că și licitația de execuție va avea [probabil] patru loturi, astfel că se va putea lucra simultan la toate sectoarele, odată ce vor fi semnate contractele. Aceasta este și explicația pentru care termenul de execuție prevăzut pentru proiect este de 36 luni.
- Citește și VIDEO Cum arată șantierul de la nodul turbion A7-A8 la o zi după vizita ministrului Transporturilor
Suprafața totală a terenului ocupat pentru construirea autostrăzii este de circa 2.800 hectare. Alte aproape 400 hectare vor fi ocupate temporar pe perioada construcției (organizări de șantier).