Proiecte publice
MT: Studiul pentru A8 merge prost/Încercăm să prindem Lețcani – Tg Frumos pe PNRR
Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a susținut, într-o emisiune televizată, că întocmirea studiului de fezabilitate pentru sectorul montan al autostrăzii A8 „merge prost”. Potrivit lui Drulă, autoritatea centrală face presiuni asupra proiectantului spaniol să predea „în acest an” documentația pentru capetele sectorului, respectiv circa 50 km.
În același timp, Drulă a precizat că în luna martie va fi semnat contractul de proiectare pentru Tg Neamț – Iași – Ungheni. Surse neoficiale spun că firma câștigătoare este Consitrans SRL, în condițiile în care ofertele celorlalte două companii (ambele din străinătate) ar fi fost descalificate.
Ministrul Transporturilor a mai spus că intenția autorității este de a finanța trei tronsoane din A8 prin intermediul fondurilor disponibile în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR):
- capetele sectorului montan: Tg Neamț – Moțca și Miercurea Nirajului – Tg Mureș (circa 50 km, propunere a Asociației „Moldova vrea autostradă”)
- sectorul Lețcani – Tg Frumos (circa 30 km, propunere a Asociației „Împreună pentru A8”)
Cele mai importante declarații făcute de Cătălin Drulă, în relație cu stadiul autostrăzii A8:
- Luna viitoare se va semna contractul de proiectare pentru Tg Neamț – Iași – Neamț, ceilalți 100 km ai proiectului. Aici, vrem să avem o discuție cu prestatorul – să ne predea mai repede o zonă care este critică lângă Iași, Lețcani – Tg Frumos, sunt 30-40 km unde se petrec accidente. Încercăm să prindem măcar părți din acest proiect pentru a nu rămâne la stadiul de vorbe.
- E în derulare de 2 ani un studiu de fezabilitate între Tg Neamț și Tg Mureș, aici sunt 200 km, incluzând o zonă montană de 100 km. Merge prost acel proiect, acel studiu, adică trebuia să fie gata din punct de vedere contractual, dar merge mai încet decât ar fi trebuit. De multe ori, și firmele care vin la astfel de licitații – firmele de proiectare – nu-și bugetează, în dorința de a câștiga contractele, subevaluează, respectiv un preț mai mic pentru a prinde lucrarea.
- Pe sectorul montan A8, avem o abordare mai severă (în sensul unei monitorizări mai atente, n.r.). CNAIR a avut o discuție destul de dură cu compania spaniolă, am trimis semnale la nivel diplomatic, inclusiv cu ministrul de externe spaniol.
- Am avut o discuție cu firma pentru a ne preda cât mai repede, adică anul acesta, studiul pentru cele două capete autostrăzii montane: Miercurea Nirajului – Tg Mureș și Tg Neamț – Moțca, iar pe acestea să le prindem pe PNRR și să le facem ca primele tronsoane din A8.
- Chit că începem cu părți din A8, măcar să o vedem începută.