Proiecte publice
O lucrare a Primăriei Iași, atribuită fără licitație: instituția a fost sancționată. Lista neregulilor
Curtea de Conturi a descoperit mai multe abateri de la cadrul legal în modul în care Primăria Iași a gestionat o investiție publică: reabilitarea bazei sportive Tineretului. Printre nereguli, se numără atribuirea directă a lucrărilor (fără licitație) în favoarea unei societăți proprii și efectuarea de plăți fără o bază reală.
Cuprins:
📄Lista neregulilor identificate de inspectori
📄Măsurile dispuse de Curtea de Conturi
📄Cum a răspuns Primăria solicitărilor
📄Care este stadiul șantierului
În ciuda neregulilor identificate de echipa de audit, sancțiunea aplicată Primăriei a fost de „avertisment verbal”. Abaterile constatate de inspectori au făcut obiectul unei ședințe de conciliere la finalul lunii septembrie 2025, conform unui document consultat de APIX.ro. În urma acestei ședințe, nu au rămas „aspecte divergente” între Primărie și echipa de audit: inspectorii au recomandat o serie de măsuri, iar municipalitatea s-a angajat să le implementeze până în vara anului viitor.
- Citește și Un primar din județul Iași a făcut investiții pe terenuri private: ce spune Curtea de conturi

Contractul a fost atribuit Servicii Publice Iași: lista neregulilor
O primă neregulă sesizată de inspectori: lucrările au început fără aprobarea documentației tehnice de către Consiliul Local. Acest lucru s-a întâmplat abia la ședința de săptămâna trecută, în condițiile în care șantierul a fost deschis în noiembrie 2024.
A doua neregulă: contractul a fost atribuit direct către Servicii Publice Iași (SPI), cu care Primăria Iași a semnat un act adițional (15/2024) la contractul de delegare a serviciilor publice încheiat între cele două părți încă din anul 2010.
A treia neregulă: valoarea lucrărilor trece pragul reglementat de legislația achizițiilor publice pentru atribuiri directe „motiv pentru care entitatea a fost sancționată contravențional cu avertisment verbal”, conform Curții de Conturi. O sancțiune identică a fost acordată și în cazul primei nereguli sesizate.
„Acceptarea de către UATM Iași a unei oferte care nu respectă reglementările și cerințele beneficiarului, în sensul în care Devizul Ofertă, în sumă de 4.494.779,19 lei, acoperă doar o parte dintre lucrările proiectate, și cuprinde cheltuieli/articole de deviz care nu se regăsesc în Listele de cantități elaborate de proiectant, precum și categoriile de cheltuieli nereglementate de cadrul legal aplicabil”, este o altă problemă identificată de echipa de audit.
Mai mult, Primăria a efectuat plăți de aproape 540.000 lei pentru lucrări neexecutate și/sau care nu au avut corespondent în oferta depusă de SPI. Inspectorii au subliniat că suma a fost recuperată de municipalitate în timpul misiunii de audit.

- Citește și Vitol Geneva vrea aproape 50 milioane euro de la Primăria Iași: detaliile procesului de la Londra
Ce măsuri au dispus inspectorii
În urma controlului, Curtea de Conturi a solicitat municipalității să adopte mai multe măsuri care „să asigure intrarea în legalitate” a proiectului. Printre acestea se numără:
- analiza cauzelor și consecințelor atribuirii lucrărilor în mod direct și la o valoare inferioară indicatorilor tehnico-economici proiectați și respectiv a celei ofertate de SC Servicii Publice Iași și luarea măsurilor legale care se impun
- analiza cantitativ-valorică a lucrărilor contractate raportat la cele proiectate și autorizate și luarea măsurilor legale ce se impun pentru stabilirea întinderii și mărimii prejudiciului adus bugetului de stat în derularea obiectivului de investiții „Reabilitare și modernizare Baza Sportivă Tineretului”, constând în plăți efectuate fără temei legal pentru lucrări neexecutate/care nu corespund cu cele proiectate, înregistrarea în contabilitate și recuperarea acestuia, cu perceperea de majorări de întârziere actualizate până la data recuperării efective, în conformitate cu prevederile art. 73¹ din Legea nr.500/2002 a finanțelor publice;
- analiza cauzelor și consecințelor acceptării Ofertei depuse de către SC Servicii Publice Iași prin includerea unor cheltuieli, altele decât cele indirecte reglementate de cadrul legal, coroborat cu luarea măsurilor ce se impun pentru recuperarea cheltuielilor decontate contrar cadrului legal incident.
În același timp, Curtea de Conturi a dispus actualizarea sau revizuirea contractului din 2010 încheiat între Primăria Iași și SPI – „în corelație cu prevederile legale în domeniul achizițiilor publice și respectiv ale cadrului legal referitor la serviciile de utilități publice”. De asemenea, inspectorii au solicitat Primăriei să analizeze stadiul fizic al lucrării și să actualizeze graficul de execuție.
„Suplimentar față de cele de mai sus, entitatea va proceda la inventarierea tuturor achizițiilor publice de lucrări în anul 2024, în sensul identificării situațiilor similare în care autoritatea contractantă a inclus în lista de investiții obiective de investiții noi pentru care nu au fost elaborate și aprobate documentații tehnico-economice, și luarea măsurilor legale ce se impun”, se mai arată în documentul consultat de APIX.ro.
Cu ocazia ședinței de conciliere din 25 septembrie 2025, Curtea de Conturi a impus un termen de 3 luni pentru luarea măsurilor.

Cum a răspuns Primăria la solicitările inspectorilor
În urma ședinței, între Curtea de Conturi și Primăria Iași nu au rămas „aspecte divergente”. În primul rând, municipalitatea s-a angajat să revizuiască contractul de delegare cu SPI. „Constituirea la nivelul Municipiului Iași a unei comisii formată din personal de specialitate tehnică care va proceda la analizarea și implementarea recomandărilor formulate de auditorii externi din cadrul CCR”, este o altă măsură asumată de Primăria Iași.
De asemenea, municipalitatea s-a angajat să inventarieze obiectivul de investiții prin analizarea stadiului fizic realizat, comparativ cu lucrările decontate/plățile efectuate, iar în situația depistării de pagube, luarea măsurilor necesare în vederea recuperării acestora.
Alte cel puțin 10 măsuri au fost agreate de Primărie, două dintre acestea vizând (1) stabilirea și implementarea de controale interne și (2) verificarea tuturor achizițiilor publice de lucrări noi din listele de investiții pentru anul 2024 (dacă aceste lucrări au elaborate și aprobate documentații tehnico-economice).
Celelalte măsuri presupun:
- stabilirea cu exactitate a materialelor/bunurilor achiziționate, aflate în custodie la terți și nepuse în operă
- înregistrarea rezultatelor în evidența contabilă, cu respectarea în totalitate a normelor legale în vigoare
- elaborarea și implementarea unei proceduri operaționale care să asigure formalizarea activităților și stabilirea de responsabilități precise privind: aprovizionarea, depozitarea și inventarierea materialelor aflate în custodie la terți, aferente obiectivelor de investiții în curs de execuție
- stabilirea situațiilor generatoare a acestor achiziții realizate/a perioadelor maximale de timp în care pot fi depozitate corelat cu graficele de execuție
- stabilirea documentelor obligatorii de utilizat, a responsabilităților de întocmire, avizare și aprobare, a circuitului documentelor, inclusiv între entitate și depozitarii bunurilor date în custodie
- periodicitatea, documentele de întocmit și circuitul acestora în etapa de inventariere a materialelor aflate în custodie la terți
- înregistrările contabile de efectuat de ambele entități (investitor și depozitariul bunurilor predat în custodie)
Primăria Iași s-a angajat să pună în aplicare așa-numitul „plan de remediere” până la termenul impus de Curtea de Conturi.
Care este stadiul șantierului de la baza Tineretului
Primăria Iași a emis autorizația pentru lucrarea de la stadionul Tineretului în noiembrie 2024. Conform autorizației 653, terenul bazei sportive are o suprafață de aproape 50.000 mp. Pe amplasament sunt edificate cinci construcții cu o suprafață desfășurată de 800 mp.
Potrivit unor imagini publicate de jurnalistul Dragoș Gașpar, la data de 30 octombrie 2025, anul finalizării lucrărilor este 2028. Jurnalistul a urmărit îndeaproape stadiul lucrărilor în perioada noiembrie 2024 – octombrie 2025 și a concluzionat că șantierul este „înghețat”, iar lucrările au evoluat într-un ritm foarte lent, în ciuda unui start bun.
- Citește și Opt spații comerciale, toate centrale, sunt scoase la licitație de închiriere de Primăria Iași
În ședința Consiliului Local din 31 octombrie, consilierii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici ai unei investiții de 9,2 milioane lei (inclusiv TVA) la baza sportivă Tineretului. În proiect se precizează că durata lucrărilor va fi de 12 luni.



















