Proiecte publice
O nouă strategie de investiții în transport. Masterplanul va fi actualizat
Guvernul pregătește reactualizarea masterplanului general de transport prin modificări aduse la strategia de implementare. Ministerul Transporturilor a publicat spre consultare publică lista tuturor proiectelor care urmează a fi prioritizate în funcție de mai multe criterii. Acele proiecte care vor fi în fruntea listei vor putea fi finanțate în perioada 2021 – 2030 din banii pe care România îi va primi de la Uniunea Europeană.
- la finalul textului sunt disponibile pentru descărcare documentele publicate de către Guvern
Acum este momentul pentru ca factorii de decizie din Iași și presiunea societății civile să-și facă simțită prezența în dezbaterea publică astfel încât proiectele vitale pentru capitala Moldovei să poată beneficia de finanțare.
În ceea ce privește Iașul, documentul menționează autostrada A8, cu cele două tronsoane Ungheni – Iași – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Târgu Mureș. Pe listă figurează și autostrada A7 Ploiești – Siret (7 tronsoane).
Cum apare menționată autostrada A8 în document:
Coridorul de conectivitate 4 (Coridorul Montana) – Este compus din opt proiecte de autostradă care conectează Moldova de Transilvania prin partea central-nordică a României. Coridorul are o lungime de aproximativ 580 km și se află în operare sau în faze avansate de construcție între Tg. Mureș și Nădășelu (aproximativ 110 km). Sectorul de coridor estic (Ungheni – Iași – Tg. Mureș – Turda) se suprapune rețelei europene TEN-T Core, iar sectorul vestic (Turda – Gilău – Suplacu de Barcău – Borș) face parte din rețeaua europeană TEN-T Comprehensive. Intervențiile necesare pentru realizarea coridorului sunt reprezentate de patru importante proiecte de autostradă în lungime totală de aproximativ 470 km: autostrada Ungheni Frontieră – Iași – Tg. Neamț, autostrada Tg. Neamț – Tg. Mureș, respectiv autostrada Nădășelu – Suplacu de Barcău și Suplacu de Barcău – Borș Frontieră.
Cum apare menționată autostrada A7:
Coridorul de conectivitate 2 (Drumul Siretului) – Este compus din nouă proiecte de autostradă/drum expres care asigură legătura pe axa nord – sud, între Moldova și Muntenia dar și între Ucraina / Moldova și Bulgaria la nivel de tranzit continental. Lungimea coridorului este de aproximativ 580 km din care 65 km sunt în operare. Întregul coridor se suprapune rețelei TEN-T Core. Proiectele de autostradă / drum expres necesare a fi implementate pentru a se realiza continuitatea acestui coridor sunt: drumul de mare viteză Giurgiu Frontieră – București, drumul de mare viteză Ploiești – Buzău, drumul de mare viteză Buzău – Focșani, drumul de mare viteză Focșani – Bacău Sud, drumul de mare viteză Bacău Nord – Pașcani, drumul de mare viteză Pașcani – Suceava, drumul de mare viteză Suceava – Siret Frontieră.
Concurența va fi acerbă: fondurile europene disponibile sunt de circa 13 miliarde de euro. Deficitul de finanțare ar urma să fie acoperit de Guvern din împrumuturi.
Planul investițional cuprinde autostrăzi și drumuri expres în lucru (circa 400 km) și rute în fază de proiect (peste 3.400 km, aici sunt incluse A7 și A8).
Doar cei peste 3.400 km au un cost estimat de peste 35 miliarde euro, dar multe dintre estimări se bazează pe studii de fezabilitate învechite, cum este și cazul A8.
Un alt tip de proiect care este finanțabil în următorul deceniu este trenul metropolitan. Dar, ca de obicei, Iașul pare că deja a ieșit din cursă: Bucureștiul și Clujul sunt în pole-position. Dacă în Capitală se discută de destulă vreme despre extinderi, Clujul a reușit în ultimul an să impună ca temă națională construirea unei astfel de rețele – autoritatea locală a investit fonduri proprii (circa 7 mil. euro) pentru realizarea unui studiu în acest sens. În documentul draft al planului investițional, există o descriere detaliată a proiectului de tren metropolitan la Cluj, în timp ce Iașul este doar trecut în revistă la capitolul posibilități.
APIX.ro vă pune la dispoziție documentele publicate de către Guvern: