Proiecte publice
PMI a încasat 20 mil. lei din parcări/Cum au fost cheltuiți banii?
Primăria a încasat, în 4 ani și jumătate, aproape 20 milioane lei din exploatarea locurilor de parcare. În ciuda acestor venituri, municipalitatea a lansat o singură licitație pentru construirea unei parcări noi și abia în luna august 2020: parcare supraterană (prima de acest fel) în cartierul Alexandru cel Bun, zona Mușatini: vor fi amenajate 255 locuri, investiția fiind estimată la 8 milioane lei.
Ce s-a întâmplat cu restul celor 12 milioane lei? Nu e clar: Primăria nu are obiceiul de a furniza astfel de informații detaliate. În raportul de activitate al primarului, pe perioada 2016 – 2020, este susținut faptul că „au fost amenajate/reamenajate în jur de 4.500 de locuri de parcare”(?!), dar nu se specifică un cost anume. În schimb, mai este invocată licitația finalizată în acest an pentru achiziția de senzori de parcare (circa un milion de lei).
Cele mai multe venituri ale Primăriei în ceea ce privește parcările provin din exploatarea locurilor închiriate în jurul blocurilor. De exemplu, în 2019, au fost obținuți 3,5 milioane lei (62% din totalul încasărilor de aproape 5,6 milioane lei). Această sursă de venituri a crescut constant în ultimii ani, licitațiile pentru închirierea locurilor din parcări de reședință devenind o obișnuință la nivelul Primăriei.
Anul acesta, rezidenții vor aduce din nou încasări destul de mari: doar în prima jumătate a anului 2020, municipalitatea a încasat 2,7 milioane lei (68% din totalul încasărilor pe primele șase luni ale anului – 3,9 milioane lei). La sfârșitul lunii iunie 2020, numărul contractelor pentru locuri de parcare de reședință (și gratuități) ajungea la 7.555. În 2016, erau 4.620 de contracte.
Având în vedere că estimările PMI pentru o parcare supraterană cu 255 locuri se ridică la circa 8 milioane, efortul bugetar al unui oraș ca Iașul pentru construirea a încă 4-5 astfel de parcări nu ar fi unul mare, din contră. Cu 40 milioane lei (circa 10 milioane euro, dacă calculăm și TVA), PMI ar putea rezolva probleme punctuale din cartiere aglomerate, unde străzile cu două benzi au, în realitate, o singură bandă din cauza lipsei locurilor de parcare, iar circulația se desfășoară în condiții precare.
Nu în ultimul rând, având în vedere creșterea constantă din ultimii ani a încasărilor din exploatarea locurilor de parcare, media fiind de circa 30%, PMI ar putea finanțat construirea unei noi parcări supraterane, după proiectul tip din Mușatini, doar din banii ce vor încasați în acest an.