Alegeri 2024: idei și proiecte
Primăria pregătește lansarea concursului de soluții pentru depoul de la Gară: parc sau autogară?
Dezbaterile publice cu privire la reamenajarea celor 4,5 hectare de la depoul Gară au ajuns la final, iar Primăria a anunțat că a început întocmirea temei de proiectare care va sta la baza concursului internațional de soluții. În bugetul pe anul 2024 este alocată o sumă de 1,7 milioane lei în acest sens.
Consultarea publică a avut două paliere: un chestionar online (completat de circa 2.500 de persoane) și o serie de dezbateri la sediul Primăriei cu cetățeni, activiști, reprezentanții ai unor organizații neguvernamentale și specialiști în urbanism.
Principalele idei care au rezultat din această consultare prespun: spații verzi, parc, un muzeu dedicat transportului public, parcare subterană, zone pentru recreere și activități fizice și, nu în ultimul rând, o autogară sau un punct intermodal.
„Primăria este pregătită să treacă la faza următoare a proiectului, care implică finalizarea temei de proiectare și demararea concursului internațional de soluții. Această etapă a procesului va reflecta viziunea comunității și va integra recomandările specialiștilor pentru a asigura realizarea unui proiect care să contribuie semnificativ la îmbunătățirea calității vieții în Iași”, a declarat viceprimarul Răzvan Timofciuc.
Dezbaterile și concursul de soluții sunt organizate de Primărie în parteneriat cu Filiala Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR). „Mutarea centrului de greutate al dezvoltării urbane de la licitație de atribuire la concurs de idei este și modalitatea pe care o susținem pentru creșterea calității procesului în sine. Filiala locală demonstrează că este un partener pentru orice proces ce implică profesia reprezentată în dezvoltarea durabilă a orașului Iași”, a spus, la rândul lui, Alin Hoblea, președinte al OAR Iași.
Intenția municipalității este, conform lui Timofciuc, de a reloca 60% din activitatea depoului de la Gară la cel care va fi construit în Dacia, iar 40% în CUG, pe platforma Fortus, potrivit lui Timofciuc.
„Departe de mine să ignor sau să minimez necesitatea unei oaze de verdeață în zona studiată, însă consider că în teritoriul de 4,5 hectare, nevoia de ameliorare (considerabilă!) a sistemului de transport prin o (re)funcționalizare a autogării și integrarea acesteia în țesut trebuie să fie principala operațiune urbanistică ce va modela proiectul. Consider că se încadrează, ca acțiune mai degrabă spre o restructurare urbanistică decât către o regenerare urbană”, a spus, la rândul lui, Adrian Covăsnianu, geograf și practician în domeniul urbanismului și al mobilității urbane.
În timpul discuțiilor de la Primărie, el a subliniat că prezența unor elemente de patrimoniu industrial poate fi un pilon al operațiunii urbanistice, valorizarea halelor fiind posibilă pentru un spațiu muzeal (al tehnicii de transport). „În același timp, se poate scădea gradul de mineralizare prin inserții de spații verzi și o valorizare peisagistică prin intermediul vegetației rezistente la topoclimatul local”, a mai spus activistul.