Connect with us

SCHIȚE Noul traseu A8: autostrada trece printre casele din Breazu, Bogonos și Cilibiu/Ce spun specialiștii

Zona din Breazu pe unde ar putea trece autostrada

Trafic

SCHIȚE Noul traseu A8: autostrada trece printre casele din Breazu, Bogonos și Cilibiu/Ce spun specialiștii

Traseul final propus de proiectantul autostrăzii Iașului (Ungheni – Iași – Tg Neamț, 92 km, parte din A8), Consitrans, a stârnit o dezbatere amplă în mediul online, iar una dintre principalele probleme face referire la faptul că sunt posibile demolări de locuințe în anumite puncte ale traseului – la prima vedere cele mai afectate zone fiind Breazu (Rediu), Bogonos (Lețcani) și Cilibiu (Golăiești).

„Punctul fierbinte” din Breazu este la sud de Pădurea Mârzești, la circa 100 metri de zona forestieră: traseul este propus printre casele existente sau chiar peste acestea și continuă pe terenuri unde sunt propuse dezvoltări rezidențiale. Primarul din Rediu, Ciprian Grosu, a reacționat aseară și a precizat că va convoca o ședință a Consiliului Local pentru a formula ulterior o solicitare de clarificări la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Consiliul Județean (CJ).

  • Important: Traseul propus de Consitrans nu a fost avizat încă de CNAIR. Compania a cerut un punct de vedere de la consultantul Comisiei Europene. În același timp, primăriile și cetățenii afectați de pe raza traseului pot de asemenea să trimită observații. După ce CNAIR va face o analiză în acest sens, pot interveni corecții pe traseul propus de proiectant

În paralel, specialiștii au luat la bani mărunți traseul propus de Consitrans și au arătat vulnerabilitățile. În acest sens, prezentăm, mai jos, cele mai importante aspecte semnalate de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu.

„Zona cea mai sensibilă este în apropierea Iașului, respectiv subsectorul Lețcani – Ungheni (km 62 – km 91+900 m) care reprezintă ocolirea aglomerării Iași la profil de drum rapid! Însă ca urmare a extinderii haotice a țesutului urban, a evitării suprapunerii cu ariile naturale protejate (acolo unde a fost posibil!) și a descărcărilor de trafic prin noduri rutiere, inserarea culoarului tehnic de autostradă se dovedește un demers destul de dificil!”, a explicat Covăsnianu.

Potrivit acestuia, cele mai sensibile zone sunt:

  • satul Bogonos km 64-km 65
  • satul Breazu km 70 – km 72
  • satul Cilibiu km 84- km 86

„În aceste areale ca urmare a constrângerilor identificate pe traseu la nivelul solului, autostrada se intersectează cu loturi cu construcții existente și propuse”, a adăugat Covăsnianu.

În final, fostul secretar de stat a subliniat necesitatea unui dialog real cu autoritățile și comunitățile locale „pentru a informa și cuantifica aceste situații”.

Zona în care autostrada intersectează casele din Bogonos
Zona în care autostrada intersectează casele din Breazu (la circa 100 metri Sud de Pădurea Mârzești) și zonele de dezvoltare rezidențială
Zona în care autostrada intersectează casele din satul Cilibiu. O altă potențială problemă: trecerea prin Pădurea Icușeni este foarte aproape de zona protejată

Amintim că autostrada Iașului a fost împărţită în trei tronsoane: Târgu Neamţ – Târgu Frumos (cca 33 km), Târgu Frumos – Leţcani (29 km) şi Leţcani – Ungheni (30 km). Începând dinspre capătul din Est, autostrada tranzitează comuna Golăiești, prin Cilibiu și Pădurea Icușeni, se înscrie pe raza comunelor Aroneanu şi Popricani (la nord de localităţi precum Rediu Aldei, Dorobanţ sau Cuza Vodă), trece prin Pădurea Vulturi (nu este arie protejată) şi se intersectează cu DN 24 la sud de Vânători. Ulterior, traseul traversează comuna Rediu la Sud de Pădurea Mârzeşti, la o distanţă de mai puţin de 100 metri.

Traseul propus de Consitrans continuă prin comuna Rediu la sud de iazul Tăuteşti (la circa 500 m), traversează Valea Lupului prin zone care nu sunt dezvoltate din punct de vedere rezidenţial şi continuă prin Valea lui David (fără a afecta zonele protejate). În Leţcani, traseul este prevăzut să treacă prin localitatea Bogonos (prin zonă de case) şi continuă la nord de satul Leţcani (în afara zonelor de case şi la sud de Sărăturile de la Valea Ilenei – arie protejată). Localităţile Podu Iloaiei, Sârca, Bălţaţi, Târgu Frumos, Heleşteni şi Stolniceni Prăjescu sunt traversate pe partea de nord, fără să existe, aparent, suprapuneri cu imobile sau arii protejate. Ulterior, în zona Sodomeni (la sud de Paşcani) ar urma să fie poate cel mai important nod rutier prevăzut pentru Moldova: intersecţia autostrăzilor A8 şi A7 (Ploieşti – Paşcani).

Cu roșu este noul traseu propus de proiectant, iar cu albastru este traseul autostrăzii propus acum 10 ani

Amintim că autostrada Iașului va avea opt noduri rutiere:

  • nod rutier Rediu Aldei (comuna Aroneanu): drum de legătură spre Aeroport, Spital Regional și varianta de ocolire Est a Iașului
  • nod rutier Vânători (Popricani): intersecție cu DN 24
  • nod rutier Bogonos (Lețcani), la nord de viitorul parc industrial: drum de legătură cu DN 28 și centura de trafic greu a Iașului
  • nod rutier Lețcani: ieșirea din localitate spre Podu Iloaiei – o nouă legătură cu DN 28 și centura
  • nod rutier Podu Iloaiei: la ieșirea din localitate spre Tg Frumos – nod rutier cu DN 28
  • nod rutier Tg Frumos: la nord de oraș, intersecție cu DN 28B
  • nod rutier Pașcani: la sud de oraș, în apropiere de localitatea Stolniceni Prăjescu, intersecție cu DJ 208
  • nod rutier Moțca: intersecția cu DN 2

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Trafic

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top