Proiecte publice
„Surpriză!”: A7 și A8 nu există pe lista de priorități a Guvernului (document)
Iașul rămâne doar cu declarații electorale și documentații. Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat o listă cu 160 de proiecte prioritare care urmează să fie aprobate în guvern, iar proiectele de infrastructură majore ale Iașului lipsesc cu desăvârșire.
- UPDATE – citește ce au comentat pe această temă vicepremierul Raluca Turcan, miniștrii Costel Alexe (Mediu) și Marcel Boloș (Fonduri Europene), precum și primarul Mihai Chirica
- UPDATE 2 – Premierul Ludovic Orban a confirmat relatările APIX.ro
În aceste zile, la Iași, se perindă mai mulți miniștri și se promite marea cu sarea: autostrada A7 gata în 2024, autostrada A8 gata în 2027. Pe lista marilor investiții ale MFP aceste proiecte nu există! Iar lista de priorități a fost făcută în baza datelor transmise de către ministere. Respectiv inclusiv de Lucian Bode, de la Ministerul Transporturilor, care, ieri, la Iași, anunța termene „concrete” de execuție a celor două autostrăzi.
Proiectele incluse fac referire la infrastructură (rutieră, feroviară și navală), baze sportive, reabilitarea/construirea de diverse obiective (spitale, palate de justiție etc). Lista pare mai mult decât o variantă draft având în vedere modul de prioritizare: punctaje acordate de ordonatorul principal de credite și indicatori de eficiență economică.
„În scopul alinierii portofoliului de proiecte noi și în continuare, finanțate din fonduri publice, cu prioritățile Guvernului și în vederea includerii în proiectul de buget pentru anul 2021 a proiectelor de investiții cu cele mai ridicate beneficii economice și sociale, Ministerul Finanțelor Publice prezintă Guvernului, spre aprobare, lista proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate”, se arată în memorandumul ce urmează a fi aprobat de Guvern.
Documentul, consultat de APIX.ro, a fost publicat în premieră de către Hotnews.ro.
MFP detaliază și principiile care au stat la baza prioritizării proiectelor de investiții:
- oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naționale
- justificarea economică și socială
- suportabilitatea și sustenabilitatea financiară
- aranjamentele pentru implementare/performanța în implementare
- perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiții publice, pentru proiectele în continuare
Astfel, au fost prioritizate 160 de proiecte în valoare de 216 miliarde lei, cu un rest de finanțat de 147 miliarde lei. Dintre cele 160 de proiecte, 17 sunt proiecte noi, iar 143 sunt proiecte în continuare (47 finalizate și 96 sunt în implementare).
În ceea ce privește autostrăzile, primele locuri sunt ocupate de legătura centură Oradea – A3, Sibiu – Pitești și centura Capitalei.
Totuși există câteva proiecte în relație cu Iașul care au fost introduse în lista de priorități:
- Spitalul Regional de Urgență Iași (locul 4, după spitalele identice din Craiova și Cluj, deși proiectul SRU Iași este cel mai avansat). Investiția de 2,5 miliarde lei cu termen de execuție 2027.
- modernizarea drumului Târgu Frumos – Botoșani (locul 42). Proiect în valoare de 365 milioane lei cu termen de finalizare 2022.
- amenajare râu Jijia pentru combaterea inundațiilor în județele Botoșani și Iași (locul 129). Investiția este estimată la 634 milioane lei cu termen de finalizare 2024.
- varianta de ocolire a municipiului Iași – etapa I – varianta Sud (locul 139). Proiectul are un necesar de rest de finanțare de circa 494 milioane lei (din 804 milioane lei). Termenele de finalizare ale obiectivelor incluse sunt în anul 2024. De remarcat că proiectul centurii Iașului se află mult în spatele altor proiecte asemănătoare din Zalău, Oradea, Timișoara, Brașov, Mediaș, Suceava, Craiova, Satu Mare, Târgu Mureș, Bârlad sau Galați.
- varianta de ocolire Târgu Frumos (locul 145). Proiect în valoare de 236 milioane lei cu termen de execuție în 2023.
De alte proiecte anunțate triumfalist de cuplul Mihai Chirica – Costel Alexe nici nu poate fi vorba, respectiv noul stadion și noua sală polivalentă. Amintim că primarul spunea că ambele obiective vor beneficia de finanțare de la bugetul de stat, iar în cazul stadionului a avansat chiar și un termen: 2024. Astfel, se ridică o întrebare legitimă: în ce măsura va putea fi acest obiectiv finalizat dacă nici măcar pentru anul 2021 nu este o prioritate a Guvernului? Analog, cazul autostrăzii A7 sau A8.
În schimb, sunt unele baze sportive incluse precum stadioanele Ghencea și Giulești sau o sală polivalentă în Tulcea.