Proiecte publice
Aeroport: parcarea va fi demolată pentru a face loc terminalului T4/CJ va apela la credit și fonduri UE
Plenul Consiliului Județean (CJ) va dezbate, miercuri, mai multe modificări aduse la proiectul de modernizare Aeroportului Internațional pe amplasamentul actual (partea de vest), schimbări efectuate în contextul accesării de fonduri europene.
În primă fază, intenția CJ este de a construi un nou terminal T4, între T3 și hangarul Aerostar: acest plan va duce la demolarea ansamblului fostei aviaţii utilitare (hangar, remiza auto şi centrală termică), a parcării auto (inclusiv cu cabina de taxare şi drumuri existente – rigole, guri de scurgere, piloni de iluminat etc.) şi a gardului perimetral de securitate.
În schimb, va fi construită o nouă parcare, supraetajată, dimensionată pentru volumul de pasageri rezultat din studiul de trafic. Noul terminal T4 ar urma să aibă o capacitate de procesare de minimum 3,2 milioane pasageri/an (orizon 2046). În 2019, Aeroportul a avut 1,3 milioane pasageri.
Cum vrea să finanțeze aeroportul proiectul:
- fonduri europene: o sumă de circa 40 milioane euro este disponibilă în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) dar acești bani în mod obligatoriu trebuie cheltuiți până în decembrie 2023
- fonduri de la Aeroport: aerogara declară că are 4 milioane euro în conturi care sunt disponibile pentru proiectul de modernizare
- credit bancar: CJ se află în discuții cu diverse bănci, dar șefii instituției încă nu au precizat care va fi valoarea creditului
Pentru prima fază a proiectului, care ar urma să fie implementată până în decembrie 2023, sunt necesare peste 330 milioane lei (circa 70 milioane euro): proiectarea are o valoare de 30 milioane lei, construirea terminalului de 292 milioane lei, iar parcarea supraetajată de 10,5 milioane lei, toate costurile fiind fără TVA.
Dar, în ședința de miercuri, plenul CJ va dezbate strategia de dezvoltare a aerogării și pe termen mediu, iar facilitățile și necesarul de investiții sunt: suprafeţe noi de mişcăre (102 mil. lei), turn de control (8,8 mil. lei), terminal cargo (25 mil. lei), parcare angajaţi (5,4 mil. lei), drumuri şi platforme tehnologice interioare (7 mil. lei), hangar echipamente handling (8,3 mil. lei), clădire energetică (32 mil. lei), gospodărie de apă (1,4 mil. lei), post de control acces (0,8 mil. lei), împrejmuire (0,6 mil. lei) şi reţele exterioare (35 mil. lei). La toate aceste cheltuieli se adaugă organizarea de şantier (13 mil. lei) şi alte cheltuieli (taxe, avize, neprevăzute etc. – 65 mil. lei). Astfel, valoarea întregului proiect trece pragul de 630 mil. lei, fără TVA (circa 130 mil. euro).
O modificare importantă a proiectului anterior vizează faptul că terminalele T2 și T3 nu vor mai demolate:
- T2 va deveni terminal cargo – dar, acest terminal cargo va avea o dezvoltare limitată, fără a mai putea fi posibile eventuale extinderi, iar o legătură feroviară nu va putea fi asigurată (studiu Consitrans care stă la baza strategiei CJ)
- T3 va deveni terminal pentru trafic intern odată cu darea în folosință a T4
Important: Prin realizarea obiectivelor propuse (toată investiţia, nu doar terminalul, n.r.) în amplasamentul actual al aeroportului se atinge capacitatea maximă de dezvoltare, atât a zonelor tehnice şi comerciale, cât şi a suprafeţelor de mişcare (platforme şi căi de rulare) – studiu Consitrans. Astfel, în viitor, se va mai putea dezvolta doar pista: cu câte 300 metri pe fiecare direcţie.