Proiecte publice
ANALIZĂ În lipsa maturității studiilor tehnice, investițiile în infrastructura mare din Moldova beneficiază de alocări minime în anul 2024
Lipsa maturității documentațiilor tehnico-economice (studii de fezabilitate neactualizate și întârziate, proiectare defectuoasă, campanii de teren întârziate, autorități întârziate și indolente, politicieni dezinteresați, proiectanți ezitanți etc.) determină eforturi investiționale modeste din partea Guvernului.
Acesta este concluzia activistului Adrian Covăsnianu care a trecut în revistă cele 22 de proiecte de infrastructură rutieră mare (autostrăzi, drumuri expres și centuri ocolitoare), importante pentru dezvoltare Moldovei. „Concluzia este una simplă: în lipsa maturității, investițiile guvernamentale cam ocolesc regiunea moldavă!”, spune fostul secretar de stat din cadrul Ministerului Transporturilor.
APIX.ro prezintă, mai jos, postarea activistului:
„Efortul investițional (conform Hotărârilor de Guvern de aprobare a Indicatorilor Tehnico-Economici) pe 12 din 22 proiecte este de peste 72 miliarde de lei, iar resursele bugetare concrete (credite bugetare) din Bugetul de Stat pe 2024 sunt de aproximativ 2,9 miliarde de lei, ce se traduce într-un procent de finanțare națională de doar 4%.
Acest procent global variază în funcție de gradul de maturitate al proiectului (Proiectare/Execuție) și oscilează de la 0% (nimic!) pentru Podul de la Ungheni, Autostrada A8, Autostrada Pașcani-Suceava, Drumul Expres Suceava-Siret, Autostrada Bacău-Brașov, Drum Expres Tișița-Albița, Drum Expres Bacău-Piatra Neamț, Drum Expres Focșani-Brăila, la peste 10% pentru investițiile aflate în execuție, respectiv Autostrada Buzău-Focșani (12%), Autostrada Focșani-Bacău (13%), Autostrada Bacău-Pașcani (12%), până la maxim 14% pentru Varianta de Ocolire Bârlad.
Fac apel la parlamentarii din regiunea noastră să depună amendamente pentru proiectele ce nu au finanțare, să argumenteze necesitatea și oportunitatea investițională și să promoveze interesele noastre legitime!
Unele proiecte sper să primească alocări suplimentare în urma amendamentelor în Parlamentul României altfel riscăm să fie temporizate inutil și angajamentele prin Planul Investițional 2021-2030, Legea Autostrăzii Unirii să nu fie respectate!
Unele proiecte deși au contracte de Proiectare+Execuție semnate (vezi secțiunea III Tg. Neamț-Moțca din Autostrada Unirii/A8), nu au niciun leu alocat pe credite bugetare!
E nevoie de adiționat și actualizat Bugetul de Stat cu resurse financiare corespunzătoare pe așteptările legitime ale locuitorilor din regiunea moldavă.
Timpul lucrează împotriva regiunii moldave și e nevoie de resurse naționale care să susțină proiectele investiționale!”