Proiecte publice
Autostrada A8: întârzieri majore pe sectorul ieșean – nu a fost stabilit traseul final, deși acum un an erau prezentate 4-5 variante
Activistul civic Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, trage un nou semnal de alarmă privind lipsa de progres în realizarea studiului de fezabilitate aferent tronsonului Ungheni – Iași – Tg Neamț, parte din autostrada A8.
„Din păcate, sectorul Ungheni – Iași – Tg Neamț consemnează oficial o întârziere de minim 6 luni. Cel de-al doilea termen de finalizare a studiului de fezabilitate este 23 noiembrie 2022. inițial, studiul trebuia finalizat în mai 2022 și a fost amânat pentru sfârșitul lunii august 2022. Acum, consemnăm cea de-a doua întârziere a contractului și o nouă promisiune: 23 noiembrie 2022”, a declarat activistul civic.
Covăsnianu face o trecere în revistă a istoricului realizării studiului:
- Caiet de Sarcini (CdS) conceput în 2020. În calitate de consilier onorific (neplătit) al Ministerului Transporturilor am completat CdS alături de specialiștii din CNAIR pentru a se studia legătura cu Aeroportul Iași și Spitalul Regional de Urgențe Iași în cadrul contractului de proiectare pentru A8. Aceste chestiuni elementare lipseau inițial.
- Licitație lansată – 1 sep 2020
- Desemnare câștigător – 19 martie 2020
- Atribuire contract – 22 aprilie 2021 (în timpul mandatului USR de la Ministerul Transporturilor)
- Eliberare Ordin de Începere Lucrări – 07 mai 2021
„Precizez faptul că în perioada aprilie-septembrie 2021, în calitate de secretar de stat în Ministerul Transporturilor susținut de USR Iași, proiectarea A8 avansa într-o manieră accelerată și durabilă. Eforturile conjugate, realizate în perioada mai sus menționată, tind să fie de prisos din moment ce în anul 2022 sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț a mers cu frâna de mâna trasă și se află într-un blocaj adunând luni de întârziere. Deși am atenționat periodic, am reacționat constructiv oferind inclusiv soluții pentru accelerarea A8, în luna octombrie se implinește 1 an de zile (12 luni!) de la demararea stabilirii variantelor de traseu și nici acum ieșenii nu cunosc traseul autostrăzii A8 pe zona Podu Iloaiei-Lețcani-Iași-Golăiești”, a susținut Adrian Covăsnianu.
El a continuat afirmând că, din estimările lui, întârzierile sunt cu mult mai mari întrucât încă nu există traseu clar și asumat și, implicit, nu au putut fi demarate și studiile în teren care includ: studiu geotehnic, studiu hidrologic și hidrogeologic, raport de diagnostic arhelogic preliminar, studiu pedologic, studii privind ocupare terenului-Exproprieri, utilități și altele.
„Discuțiile interminabile cu Jaspers, un beneficiar ‘timid’, un proiectant ‘ezitant’, autorități publice indiferente și o necunoaștere (chiar ignorare) a realității teritoriale din regiunea noastră au contribuit la aceste întârzieri”, mai spus Covăsnianu.
Potrivit fostului secretar de stat, soluțiile sunt la îndemână:
- colaborare interinstituțională și transpartinică
- cooptarea ONG-urilor de specialitate în domeniul infrastructurii de transport într-un Grup de Lucru Activ
- prezentarea corectă și netrunchiată a realității teritoriale și geopolitice din estul României către CNAIR+JASPERS cu deosebită atenție privind: contextul transfrontalier favorabil colaborării între RO-MD, politica TEN-T extinsă din partea CE către MD și UKR (info aici), o zonă metropolitană Iași dinamică economic și în expansiune urbanistică și forturile financiare și politice ale MD pentru finanțarea autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa (info aici, pagina 4)
- atragerea europarlamentarilor români în Grupul de Lucru pentru a promova și face lobby în cadrul comisiilor de specialitate din PE cu privire la necesitatea construirii A8 în integralitatea sa pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț
- maturizarea proiectării conform propunerii de aici (înaintată către consilier ministru în mai 2022)
- asumarea oficială din partea GOV RO că A8 va fi construită până în 2030 indiferent de costuri, traseu și profil de drum