Connect with us

Traseul A8 pe sectorul Lețcani – Ungheni va fi revizuit: nu va mai trece peste case, dar ruta se îndepărtează de mun. Iași

Trafic

Traseul A8 pe sectorul Lețcani – Ungheni va fi revizuit: nu va mai trece peste case, dar ruta se îndepărtează de mun. Iași

Proiectantul Consitrans va reanaliza traseul autostrăzii A8 pe sectorul Lețcani – Ungheni astfel încât ruta să evite cât mai mult zonele de case și cele unde sunt propuse dezvoltări rezidențiale. Aceasta este una dintre concluziile dezbaterilor care au avut loc în cursul zilei de joi: una de dimineață cu autoritățile locale, iar cealaltă, după-amiază, cu publicul larg. APIX.ro a asistat la cea de-a doua rundă de discuții și vă prezintă principalele aspecte discutate.

La dezbatere au participat aproape 100 de oameni, mulți dintre aceștia fiind afectați de traseul propus ințial de Consitrans în sensul că ar fi urmat să fie expropriați. „Când am suprapus traseul pe hartă am constatat că autostrada îmi trece prin sufragerie”, a spus un cetățean afectat din Vânători. El a apreciat că soluția propusă nu este fezabilă întrucât vor fi expropriate foarte multe persoane.

Celelalte zone cu probleme sunt Cilibiu (Golăiești), Rediu Aldei (Aroneanu), Vănători (Popricani), Breazu (Rediu) și Bogonos (Lețcani). Doar în Breazu, la sud de Pădurea Mârzești, ar urma să fie demolate circa 100 de case, iar alte 700 să fie afectate într-un fel sau altul de șantier, conform unei analize a Primăriei Rediu. Punctele de vedere ale autorității locale și ale cetățenilor au determinat proiectantul și reprezentanții CNAIR să renunțe la trecerea prin zona rezidențială. „Atât timp cât sunt astfel de condiționalități, traseul va fi nefezabil”, au declarat aceștia.

În schimb, traseul va fi propus la nord de Pădurea Mârzești, conform unei variante studiate anterior, dar care, la analiza multicriterială, a avut un punctaj inferior. Astfel de soluții ar urma să fie identificate și pentru celelalte zone în ideea evitării, pe cât posibil, a zonelor rezidențiale prin traversarea în special a terenurilor din extravilan aflate la nord de aceste localități.

În imaginea mai jos pot fi observate toate variantele de traseu studiate de către proiectant. Traseul „favorit” acum este cel marcat cu linie albastră, dar nu aceasta va fi ruta finală întrucât proiectantul va reanaliza variantele și foarte probabil va face ajustări (inclusiv suprapuneri cu celelalte variante) care nu apar acum:

  • După cum se poate constata, traseul cu albastru este mai îndepărtat de mun. Iași față de traseul verde
Zona Lețcani – Ungheni este cea mai problematică dintre cele trei sectoare ale tronsonului Tg Neamț – Iași, parte din A8

Reprezentanții CNAIR prezenți la discuții au precizat că, odată ce vor avea punctele de vedere de la toate primăriile comunelor afectate de traseul autostrăzii, vor trimite aceste sesizări și către Jaspers, consultantul Comisiei Europene. Ei au argumentat că și în alte cazuri de proiecte de autostrăzi din țară au fost făcute corecții tocmai pentru a fi în concordanță cu solicitările și propunerile venite din partea autorităților locale.

În prezent, atenția proiectantului se îndreaptă spre primele două tronsoane ale autostrăzii Iașului, respectiv Tg Neamț – Tg Frumos și Tg Frumos – Lețcani, sectoare unde nu sunt probleme de genul celor existente pe zona Lețcani – Ungheni. În acest sens, sunt făcute studiile geotehnice.

În ceea ce privește finalizarea studiului de fezabilitate, proiectantul a precizat că îl va preda în luna aprilie 2022. „Nu vor fi probleme din punct de vedere al mediului, acordul va putea fi obținut în 12 luni, întrucât traseul, inclusiv cel cu albastru, evită traversarea zonelor protejate”, au mai spus reprezentanții CNAIR.

În această imagine pot fi observate bretelele de legătură spre Spitalul Regional/Aeroport (mov) și varianta de ocolire Est a Iașului (cyan), propuse de activistul civic Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor

„Suntem la 10-15% din ciclul acestui proiect referitor la întocmirea documentațiilor tehnice. Luăm în calcul toate constrângerile. Acest traseu care afectează atât de multă lume, atunci nu va fezabil. Varianta verde nu mai este de actualitate. Noi mâine trimitem notificările către UAT-uri (comune), vom primi punctele de vedere legate de varianta albastră și apoi le vom trimite la Jaspers. Traseul final va fi un hibrid din mai multe trasee sau va fi luat traseul clasat pe locul 2 analiza multicriterială (albastru) întrucât traseul actual propus are condiționalități”, au spus reprezentanții CNAIR și ai proiectantului Consitrans.

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Trafic

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top