Național
Clujul semnează contractul de lucrări pentru metrou, Iașul rămâne captiv SF-urilor
Contractul pentru magistrala de metrou M1 din Cluj-Napoca, prima linie din afara Bucureștiului, va fi semnat joi de către primăria condusă de Emil Boc. Metroul din Cluj ar urma să aibă 21 de stații, costă în total 9 miliarde lei pentru o magistrală „la cheie”. Din această sumă circa 1,5 miliarde lei sunt fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada, scrie HotNews.ro.
Situația de la Cluj contrastează puternic cu cea de la Iași: ideea unui tren metropolitan este vehiculată doar în context electoral, fără un demers real și serios din partea Primăriei Iași și al Consiliului Județean Iași să urnească un astfel de proiect, deși finanțare există.
- Citește și APIX.ro, în 2020: Iașul pierde cursa finanțării unui tren metropolitan înainte de a începe
Mai mult, la Iași nici măcar un drum de 8 km nu poate fi construit, drum care ar fluidiza, cel puțin teoretic, traficul de pe Europeană: de peste 2 ani este blocat proiectul privind construirea drumului Uricani – Dacia, proiect despre care, în campania electorală din 2020, Costel Alexe, șeful CJ Iași, spunea că va fi gata „într-o lună”, iar licitația de lucrări urma să fie lansată până la finalul aceluiași an. În schimb, suntem în mai 2023, și nici până în ziua de astăzi nu a fost aprobată documentația tehnică pentru un drum de 8 km.
- Citește și Iașul poate obține fonduri UE pentru centură, tren metropolitan și „smart city” [2020, nicio finanțare nu a fost accesată]
Potrivit HotNews.ro, contractul pentru metroul din Cluj-Napoca este unul pentru un proiect „la cheie”, adică include toate lucrările necesare punerii în funcțiune a magistralei: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare.
- În ultimii 10 ani, la Iași, nu a fost implementat nici un proiect major de investiții. În schimb, au fost făcute tot felul de studii de fezabilitate (SF), au fost prezentate machete, apoi au fost reactualizate studii de fezabilitate și s-au prezentat noi machete [vezi și FOTO Topul machetelor din sertarele PMI/Proiecte greu de făcut: a cui e vina?]
Conform primăriei Cluj, valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
- valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
- valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA.
La ce frecvență vor circula trenurile. Vor fi diferite față de cele din București
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.
- Citește și APIX.ro, în 2021: Investiții în trenul metropolitan: după București și Cluj, ar urma Iașul – pentru asta, autoritățile trebuie să facă rapid proiectul
Metroul clujean este unul „ușor”, iar trenurile vor fi mult mai scurte decât cele de la București: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București.
Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București, 540 de persoane la Cluj față de 1.200 de persoane în Capitală.
Mai multe detalii despre metroul din Cluj, pe HotNews.ro.