Connect with us

FOTO Trenul metropolitan Iași: care sunt cele trei linii fezabile? [studiu oficial]

Proiecte publice

FOTO Trenul metropolitan Iași: care sunt cele trei linii fezabile? [studiu oficial]

O firmă de specialitate a analizat, anul trecut, soluții pentru un transport alternativ la nivelul orașului, în contextul dezvoltării Zonei Metropolitane. „Ziarul de Iași” a prezentat astăzi informații în premieră cu privire la modul în care specialiștii văd implementarea conceptului de tren metropolitan la nivelul orașului.

Într-o primă etapă, potrivit sursei citate, ar trebui înființate următoarele trei trasee:

  • axa Podu Iloaiei – Dumbrava (Ciurea) – 35 km
  • Frumoasa – Ungheni cu o lungime de 18 km, la care se adaugă o extindere de 2 km spre Tomești
  • Zona Industrială – Aeroport (cu legături spre Spitalul Regional și Aroneanu)

Primele două trasee pot fi amenajate pe infrastructura existentă a CFR, în timp ce a treia linie ar trebui construită de la zero.

Traseul celor trei linii principale (click pentru o imagine la dimensiuni mai mari)
  • Într-o primă etapă, pe termen scurt, în contextul în care ar exista un acord cu CFR-ul pentru utilizarea infrastructurii proprii, ar trebui făcute demersurile de conformare a infrastructurii existente la standardele necesare realizării unui tren metropolitan. Aici vorbim de electrificare, suplimentarea vitezei de deplasare admisă pe infrastructura existentă, construirea/reabilitarea unor stații noi. Cel mai viabil traseu este Podul Iloaiei – Dumbrava (Ciurea), aproximativ 35 km. Opțiunea de a dezvolta axa S-V vine ca răspuns al necesității decongestionării unor zone foarte intens afectate de trafic, cu o populație mult mai consistentă, în care comunele Miroslava, Ciurea, Lețcani dar și orașul Podul Iloaiei încep să devină poli importanți, nu doar cartiere dormitoare. Această axă traversează atât Gara Centrală cât și Gara Nicolina, oferă posibilități și legături multiple cu alte mijloace de transport – arhitectul Răzvan Molie, manager al firmei Im Design Studio, companie care a executat studiul, citat de „Ziarul de Iași
În această imagine sunt, de asemenea, cele trei linii propuse pentru prima etapă, dar cu o evidențiere a stațiilor de pe traseu și legăturilor din fiecare stație cu alternative de transport (click pentru o imagine la dimensiuni mai mari)
  • Un al doilea traseu, ce ar trebui dezvoltat pe termen mediu, îl constituie tronsonul dintre Frumoasa și Ungheni / Tomești, aproximativ 18 km + 2 extinderea spre Tomești. Acesta ar permite crearea unor legături de tip Podul Iloaiei – Ungheni dar și Dumbrava (Ciurea) – Ungheni. In mod evident, următorii ani vor fi determinanți pentru zona industrială care se află într-un proces de tranziție, și, anticipând aici posibilitatea unor dezvoltări de tip mixed-use, trenul metropolitan ar trebui să vină ca o alternativă complementară pentru accesibilitatea zonei. Legătura spre Ungheni este foarte importantă, în contextul existenței unui potențial uriaș de a crea un tranzit transfrontalier între România și Republica Moldova. Acest lucru ar aduce un flux nou de forță de muncă și ar dinamiza foarte mult activitățile economice și sociale ale Municipiului Iași, care în timp și-ar consolida poziția regională. În acest punct, existenta unor linii de tren care să lege axele de Est, Sud și Vest, ar ajuta în mod evident la diversificarea activităților în zonele limitrofe. În timp, s-ar crea necesități noi și dar ar apărea soluții noi pentru mediul privat care ar putea găsi forța de muncă, în zone în care momentan infrastructura nu ii permite să se dezvolte – Răzvan Molie
În această imagine este ilustrat conceptul de tren metropolitan inclusiv cu legăturile din afara municipiului Iași (click pentru o imagine la dimensiuni mai mari)
  • Un al 3 lea traseu, construit de la zero ar trebui să facă legătura între zona industrială și aeroport cu legături spre Aroneanu și Spitalul Regional. Vorbind de un termen scurt, etapa 1 s-ar putea implementa în următorii ani daca ar exista un cadrul legal favorabil. Avantajul e că o dată amenajat acest traseu, vom putea observa foarte ușor care sunt efectele pozitive. Și acest lucru s-ar putea datora în speță unui management corect. Odată amenajată calea ferată, stațiile ar trebui dezvoltate în timp, iar trenul va putea circula inițial cu un număr limitat, de 5-7 stații, spre deosebire de opțiunea unui metrou, acolo unde efectele se văd abia la finalizarea integrală a traseului – Răzvan Molie

Firma care a realizat studiul a arătat că recomandările către autorități cu privire la scenariile disponibile au la bază analize urbanistice, culturale, sociale, tehnice și economice.

  • Analizând multiple opțiuni de transport în comun, dar și contextul în care ne aflăm, opțiunea unui tren metropolitan pentru Iași este viabilă și primează înaintea celorlalte sisteme alternative. Din punct de vedere urbanistic, căile ferate crează limite artificiale în cadrul urban și constrâng utilizatorul în ceea ce privește mobilitatea. De aceea, este foarte important să folosim ceea ce avem în folosul și nu în detrimentul nostru. Metroul ar crea, în eventualitatea tehnică în care ar fi fezabil, mai mult haos în trafic pe perioada execuției lucrărilor și eventualele întârzieri ale lucrărilor, așa cum a fost în cazul altor investiții similare în România, ar prelungi agonia traficului deja sufocant. Opțiunea dezvoltării sistemului de transport pe infrastructura existentă nu ar interfera prea mult cu problemele generate de traficul existent și atunci am limita impactul din acest punct de vedere. Orice altă opțiune ar trebui luată în considerare abia după ce am avea un sistem functional care să creeze legături rapide pe axele Est, Sud și Vest Răzvan Molie

Potrivit acestuia, la Iași poate funcționa, în primă instanță, transportul cu tren metropolitan ca o soluție eficientă la problemele actuale, dar, ulterior, mai pot fi analizate două componente: o linie subterană care să facă legătura între Gara Centrală, Piața Unirii, Spitalul Regional și Aeroport și ideea unei telecabine pe ruta Fundație – Agronomie.

  • Admițând necesitatea unui transfer rapid între Gară și Aeroport, cu tranzitarea zonei Piața Unirii și Spitalul Regional, un traseu subteran ar putea fi fezabil în timp, în contextul dezvoltării aeroportului. Pentru zona Agronomie, desi pare poate prea mult, o gondolă urbană ar putea rezolva eventuale probleme generate de trafic – Răzvan Molie

Studiul realizat de Im Design Studio a fost predat recent la Primărie. Documentația nu a analizat doar conceptul de tren metropolitan, solicitarea municipalității fiind ca specialiștii să propună variante pentru transport subteran, terestru și suprateran. Primăria va organiza în curând o prezentare a documentației. Deocamdată, studiul a ajuns la Consiliul Județean și Ministerul Transporturilor. Acest prim studiu de specialitate poate sta la baza unei documentații detaliate în relație cu implementarea conceptului de tren metropolitan la Iași cu finanțare prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență.

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Proiecte publice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top