Connect with us

Iașul viitorului, desenat în inele și radiale: cum gândesc experții infrastructura rutieră metropolitană

harta masterplan metropolitan infrastructura rutiera

Infrastructură

Iașul viitorului, desenat în inele și radiale: cum gândesc experții infrastructura rutieră metropolitană

În fața unei urbanizări rapide și a presiunilor tot mai mari asupra traficului, Iașul are nevoie de o viziune coerentă și funcțională asupra dezvoltării infrastructurii rutiere. Masterplanul Metropolitan propune un model concentric-radial care promite să schimbe fundamental modul în care se circulă în și în jurul orașului. Experții spun că această structură este cheia unei dezvoltări metropolitane echilibrate și sustenabile.

Documentul este în curs de elaborare de o echipă de consultanți, cu sprijinul Băncii Mondiale. Partea de infrastructură este coordonată de experții Adrian Covăsnianu și Andrei Bodnar. O primă schiță a Masterplanului a fost deja prezentată către factori decizionali. Instrumentul strategic de planificare va fi prezentat într-o formă finală cel mai devreme în acest an. Pe acest subiect a scris recent și Ziarul de Iași.

Cum este organizat sistemul propus

Sistemul propus este organizat în patru inele – R0, R1, R2 și R3 – și mai multe radiale majore, care împreună formează o rețea ierarhizată, capabilă să gestioneze fluxurile de trafic la toate scările: urbană, periurbană și regională. Rolul celor patru inele care stau la baza structurii de mobilitate:

  • R0 – un inel urban interior, care înconjoară centrul istoric și zonele dens construite, oferind trasee dedicate pentru autobuze, biciclete și pietoni;
  • R1 și R2 – inele de distribuție a traficului între municipiu și comunele din primul inel metropolitan;
  • R3 – o centură rutieră amplă la nivel metropolitan, care va prelua traficul de tranzit și va asigura legături rapide spre autostrada A8 și alte coridoare regionale.
masterplan metropolitan Iasi - inel R0-R1-R2-R3
Cele patru inele propuse de experți – R3 este un drum complet nou, în timp ce R0, R1 și R2 se suprapun și pe infrastructuri existente care trebuie adaptate profilului propus

Conform experților, fiecare inel este gândit cu profiluri stradale diferite, adaptate tipului de trafic și contextului geografic – de la benzi de autobuz și piste de biciclete, până la zone verzi tampon sau platforme pentru iluminat inteligent.

Inelul R0 delimitează centrul istoric protejat și legătura cu noile artere sudice și vestice

Funcția R0 – Coridor de mobilitate integrată, cu rol de distribuție a fluxurilor auto și de transport public. Asigură tranzit eficient și accesibilitate la zona centrală. Susține deplasările active și reduce presiunea pe inima orașului”, se arată în masterplan.

masterplan metropolitan Iasi - inel R0
Inelul R0 asigură o delimitare funcțională și peisajeră a nucleului central, permite o distribuție echilibrată a fluxurilor între diverse moduri de transport, favorizează utilizarea transportului public și mobilitatea ciclabilă, integrează soluții verzi pentru calitatea mediului urban. Contribuie la coerența și reziliența rețelei.

R1 și R2 sunt inele intermediare, de distribuție, pentru mobilitate metropolitană

Potrivit masterplanului, inelele R1 și R2 sunt coridoare de circulație secundară, destinate traficului de tranzit și de legătură între diverse zone urbane și radiale. „Optimizează redistribuirea fluxurilor și susține un model de mobilitate mai puțin dependent de traversarea zonei centrale”, arată experții.

masterplan metropolitan inel R1
Inelul R1 joacă un rol strategic în asigurarea unei conexiuni directe și rapide către viitorul Spital Regional de Urgență, aflat în curs de realizare, eliminând necesitatea traversării orașului.

Experții spun că cele două inele preiau redistribuie traficul care nu are ca destinație zona centrală, asigură conexiuni rapide între zonele periferice și rețeaua radială, susține funcționarea eficientă a rețelei de mobilitate metropolitane, contribuie la reducerea congestiei pe R0 și pe arterele centrale, permițând adaptarea infrastructurii pentru o mobilitate echilibrată și rezilientă.

masterplan metropolitan Iasi - inel R2
Inelul R2

„R1 și R2 fac parte din strategia de organizare a mobilității pentru reducerea presiunii pe zona centrală. Aceste inele conectează eficient diverse sectoare urbane și suburbane, facilitând redistribuirea traficului și susținând coerența”, se mai precizează în masterplan.

Inelul R3 îndeplinește un rol de centură metropolitană

Inelul R3 face parte din infrastructura strategică de mobilitate a Iașului și zonei metropolitane. „Este o arteră de rang regional, cu rol de preluare a fluxurilor de tranzit și de conectare a polilor urbani și industriali de la periferia orașului”, conform experților.

masterplan metropolitan Iasi - inel R3
Inelul R3 reprezintă infrastructura de ocolire a orașului, destinată traficului de tranzit și conexiunilor rapide cu zonele periferice și metropolitane

„Preia traficul de tranzit și ocolește zonele locuibile ale orașului, asigură conexiuni rapide între polii industriali și logistici de la periferie, leagă zona metropolitană Iași de infrastructurile regionale și naționale (A8, coridor Prut–Ungheni), reduce congestia pe rețeaua interioară de mobilitate a orașului și susține un model de dezvoltare teritorială echilibrat și conectat”, conform masterplanului.

Radiale conectate la punctele strategice

Rețeaua de radiale va completa inelele prin legături directe între municipiul Iași și zonele de dezvoltare din jur. Printre direcțiile prioritare:

  • Vest (Podu Iloaiei, Lețcani, Miroslava Nord) – cu acces spre A8 și viitorul aeroport regional;
  • Est (Holboca, Țuțora, Ungheni) – coridor cu funcțiune logistică și legătură transfrontalieră;
  • Sud (Bucium, Bârnova, Scânteia) – direcție cu funcțiuni rezidențiale și recreative;
  • Nord (Popricani, Victoria, Aroneanu) – traseu esențial pentru legătura cu actualul aeroport și zona Ciric.

Radialele vor susține atât mobilitatea zilnică a navetiștilor, cât și funcționarea rețelei de tren metropolitan și transport public rapid (BRT).

Sistemul de inele și radiale nu este doar un plan tehnic, ci un mod de a corecta dezechilibrele urbanistice care s-au accentuat în ultimii 15 ani. În lipsa unui astfel de model, dezvoltările imobiliare, zonele industriale și fluxurile de trafic riscă să rămână necorelate și haotice. Masterplanul vizează o structură rutieră inteligentă, adaptabilă și interconectată cu proiectele regionale (A8, TEN-T, tren metropolitan).

Masterplanul Metropolitan este un document conceptual, aflat în consultare publică. Obiectivul este de a fi a fi integrat în deciziile strategice ale autorităților locale și județene. Urmează etapele de prioritizare a investițiilor și de identificare a surselor de finanțare, inclusiv fonduri europene și parteneriate public-private. Masterplanul nu este un document comandat de Primăria Iași, dar municipalitatea ieșeană și primăriile din primul inel metropolitan sunt beneficiarii finali. Instrumentul strategic este elaborat în urma admiterii Iașului în programul M100 și înființarea la Iași a Coaliției Iași NetZero City.

APIX.ro va reveni cu articole dedicate fiecărei componente a infrastructurii propuse: tren metropolitan, coridoare verzi, centuri ocolitoare și stații intermodale.

Aricole din categoria Infrastructură

Schimbări în trafic:

Cele mai citite articole

To Top