Local
Licitația pentru achiziția a 18 tramvaie moderne intră în prelungiri: PESA a deschis un proces la Curtea de Apel
Producătorul PESA a deschis un proces la Curtea de Apel în cazul licitației organizate de Primăria Iași pentru achiziția a 18 tramvaie moderne: polonezii spun că cealaltă ofertă de la procedură, a turcilor de la Bozankaya, trebuia declarată neconformă.
Inițial, PESA a depus o sesizare la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) pe această speță, dar CNSC a decretat că contestația este „nefondată”, iar întreaga argumentație a PESA este „eronată”. Acum, PESA spune că CNSC a făcut o analiză „superficială”.
PESA susține că turcii au depus garanție de execuție la procedură prin intermediul unei instituții bancare din Croația care nu este autorizată pentru a oferi astfel de servicii în România, aspect respins atât de Primăria Iași (prin faptul că a declarat conformă oferta turcilor), cât și de CNSC.
În schimb, polonezii spun că CNSC a respins contestația invocând un act normativ abrogat încă din anul 2013, respectiv o lege care reglementa raporturile de drept internațional privat. Așa cum arată PESA în acțiunea depusă în instanță, CNSC a constatat în decizia emisă că „legea aplicabilă garanției nu este legea română, ci legea croată”.
- Citește și La Iași vor ajunge încă 18 tramvaie noi: licitație de achiziție cu o valoare de 177 mil. lei
Culmea, polonezii spun că, chiar dacă instanța ar decide menținerea deciziei CNSC, tot PESA ar avea câștig de cauză. „În ipoteza în care concluzia CNSC ar fi menținută (cu autoritate de lucru judecat), iar legea aplicabilă garanției de participare depusă de Bozankaya ar fi legea croată, garanția de participare nu ar respecta cerințele obligatorii ale documentației de atribuire. Autoritatea contractantă (Primăria Iași, n.r.) a impus drept cerință obligatorie ca legea aplicabilă garanției de participare să fie legea română”, se precizează în plângerea PESA.
Licitația a fost lansată în luna mai 2023, iar contractul are o valoare de peste 177 milioane lei (fără TVA) pentru achiziția a 18 tramvaie cu o lungime de 22 metri. În mod normal, municipalitatea trebuia să declare câștigătorul procedurii cel târziu pe 21 septembrie, dar contestația PESA și, acum, plângerea din instanță, determină întârzieri.
După ce va fi semnat un contract de furnizare, primul tramvai va ajunge la Iaşi în maximum 15 luni. Ulterior, vehiculele vor fi livrate la fiecare 3 luni.
„Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 135 locuri, dintre care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum 5 din low floor, plus vatmanul. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători prin montarea de scaune rabatabile”, se precizează în documentaţia de licitaţie.
În prezent, la Iaşi circulă 32 de tramvaie noi: 16 livrate de PESA (în cadrul unei licitaţii organizate de Ministerul Dezvoltării) şi 16 livrate de Bozankaya (în cadrul unei licitaţii organizate de Primărie). La fel în cazul celor 18 tramvaie care urmează să fie achiziţionate, şi celelalte 32 de vehicule au fost cumpărate cu fonduri puse la dispoziţie de Comisia Europeană.