Proiecte publice
Podul peste Prut: ieșirea și intrarea în țară se vor face pe 7 benzi/sens – ultimele detalii despre proiect, raportul de mediu a fost actualizat
Compania Națională de Adminitrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) un raport de mediu actualizat pentru proiectul de construire a unui nou pod peste Prut, la Ungheni.
În perioada aprilie – septembrie 2022, Expert Proiect 2022 SRL a refăcut documentația în baza unei comenzi a CNAIR. Documentația are peste 1.000 de pagini și analizează în detaliu impactul asupra mediului în urma derulării investiției, principalele două documente fiind raportul de mediu și studiul de evluare adecvată.
„Construcţia şi exploatarea podului peste Prut, a drumului de legătură și a punctului de trecere a frontierei nu va afecta populaţiile speciilor întâlnite pe amplasamentul proiectului şi a celor din vecinătatea amplasamentului, inclusiv a celor pentru a căror protecţie au fost desemnate situl de importanţă comunitară ROSCI0213 Râul Prut, aria de protecție specială avifaunistică ROSPA0168 Râul Prut şi rezervaţiile naturale Râul Prut şi Cotul Bran pe Râul Prut”, este una dintre concluziile studiului.
Concluziile sunt similare și în ceea ce privește impactul asupra mediului cu referire la trafic, habitate, schimbări în densitatea populațiilor, zgomot, devieri ale rutelor de migrație și altele.
Lungimea podului, cu tot cu cea a drumului de legătură care se va desprinde din autostrada Ungheni – Iași – Tg Mureș, este de un kilometru. Accesul în/din țară se va face pe şapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie.
„Podul peste râul Prut va asigura conexiunea autostrăzii Tg. Neamț – Iaşi – Ungheni (inclusă in reţeaua prioritară TEN-T a Uniunii Europene) cu drumul M14 Criva – Briceni – Chişinău – Tiraspol şi va micşora distanţa dintre Chişinău şi Iaşi cu aproximativ 25 km. Totodată podul va conecta autostrada Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni prin partea de nord a localităţii Ungheni din România cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova”, se arată în documentație.
Potrivit sursei citate, investiția are următoarele obiective:
- realizarea unui pod rutier cu patru benzi peste râul Prut;
- realizarea unui punct de vamă modern;
- realizarea legăturii cu autostrada Iaşi – Ungheni;
- realizarea unei părţi a programului Guvernului de dezvoltare a infrastructurii rutiere in România;
- reducerea timpului de călătorie şi a celui de tranzit
- lucrări de drum
- lucrări pentru scurgerea apelor
- punct control trecere frontieră prevăzut cu zonă de parcare şi cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme, clădire administrativă. Accesul în ţară şi ieşirea din ţară se vor face pe câte şapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie;
- lucrări pentru siguranţa circulaţiei: indicatoare rutiere şi marcaj orizontal;
- lucrări pentru reducerea zgomotului: vor fi montate panouri fonoabsorbante performante pe intreaga lungime a podului şi a drumului de legătură.
„Pentru implementarea proiectului va fi adoptată următoarea soluţie: Poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton, grindă continuă cu înălţime variabilă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie). Lucrarea de artă va avea schema statică de grindă continuă cu trei deschideri de 70 m + 100 m + 70 m şi lungimea totală de 261,20 m. Structurile de pod vor fi dimensionate respectând normele in vigoare (Normele Europene)”, se precizează în raportul de mediu.
În documentație se arată că a fost proiectat un punct de control trecere frontieră care corespunde traficului rutier de perspectivă. Acesta se desfăşoară pe o lungime de circa 530 m și este prevăzut cu zonă de parcare şi cântare pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme, clădire administrativă. „Accesul în/ din ţară se va face pe câte şapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie (două benzi pentru autobuz / autocar / microbuz cu lăţimea de 5 m fiecare, trei benzi pentru autoturisme cu lăţimea de 3.50 m fiecare şi două benzi pentru tiruri cu lăţimea de 5 m fiecare)”, se mai precizează în document.