Trafic
Sectorul montan al A8 are acord de mediu: va avea 115 viaducte, 123 poduri, 19 pasaje și 47 de tuneluri
Sectorul montan al autostrăzii A8, între Miercurea Nirajului și Leghin a primit, luni, acordul de mediu. Obținerea acestui aviz este un pas important în derularea proiectului de infrastructură, având în vedere gradul de complexitate al lucrării, precum și a faptului că vor fi făcute defrișări pe aproape 800 hectare, parțial în zone protejate. Anunțul privind obținerea avizului l-a făcut Cătălin Urtoi, consilier onorific al ministrului Transporturilor.
Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin [Vânători Neamț] are o lungime de aproape 160 km și reprezintă cel mai greu traseu de realizat întrucât implică traversarea munților. Conform documentației tehnice, perioada de execuție a lucrărilor se întinde pe o perioadă de 54 de luni.
Din analiza Apix.ro asupra documentației rezultă că construirea acestui tronson va însemna și amenajarea a 115 viaducte, 123 de poduri, 19 pasaje și 47 de tuneluri. La acestea se adaugă 182 de podețe și 3 structuri casetate. „Conform calculelor, suprafeţele estimate a fi defrişate sunt de circa 788,3 ha, dintre care circa 136,3 în interiorul siturilor Natura 2000”, se arată în studiul consultat de Apix.ro.
Sectorul montan traversează teritoriul administrativ a 15 unități administrativ-teritoriale, respectiv Miercurea Nirajului [MS], Bereni [MS], Măgherani [MS], Chibed [MS], Sărăţeni [MS], Praid [HR], Joseni [HR], Lăzarea [HR], Ditrău [HR], Tulgheş [HR], Grinţieş [NT], Ceahlău [NT], Poiana Teiului [NT], Pipirig [NT] şi Vânători-Neamţ [NT].
Profilul autostrăzii va fi în conformitate cu normele TEM pentru autostrăzi, cu două benzi de circulaţie pe fiecare sens de mers, bandă mediană, acostamente şi bandă de urgenţă. Pe lângă partea carosabilă propriu-zisă a autostrăzii, proiectul include următoarele componente:
- noduri rutiere în zonele intersectate sau ramificare cu alte căi de comunicaţie;
- poduri, pasaje şi viaducte, tuneluri, polate
- lucrări de consolidare
- lucrări hidrotehnice
- lucrări pentru scurgerea apelor
- lucrări de mediu (ex.: panouri fonoabsorbante, panouri anticoliziune, împrejmuire, structuri de trecere pentru faună)
- dotări specifice infrastructurii rutiere – spaţii de servicii, parcări de scurtă durată, punct de sprijin şi întreţinere, centre de întreţinere şi coordonare (CIC).
Odată obținut acest acordul de mediu, studiul de fezabilitate poate fi finalizat, iar documentația tehnică să poată fi aprobată de către CNAIR și Ministerul Transporturilor. Într-un scenariu optimist, licitația de lucrări poate fi lansată cu termen de execuție 2030, dar, până atunci, indicatorii tehnico-economici ai investiției trebuie aprobați și de către guvern. În context amintim că, în 2012, guvernul PNL-PSD a respins indicatorii A8 întrucât proiectul nu avea aviz de mediu.
Licitațiile de lucrări în cazul „capetelor” sectorului montan sunt în continuare suspendate
În prezent, „capetele” sectorului montan (Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin Târgu Neamț) sunt în fază de licitație de lucrări, dar cele două proceduri au fost suspendate din cauza numărului mare de clarificări (peste 700) la care trebuie să răspundă CNAIR. Cele două secțiuni din A8 scoase la licitație au o valoare estimată de circa 5 miliarde lei și o lungime de totală de peste 50 km.
Porțiunea Leghin – Tg Neamț cuprinde și lucrări pe teritoriul județului Iași: 672 metri din această secţiune a autostrăzii vor fi construiţi pe teritoriul judeţului Iaşi, fără a include şi podul peste râul Moldova (534 metri), râu care delimitează judeţele Neamţ şi Iaşi (vezi aici traseul exact al secțiunii).