Connect with us

Sectorul montan al autostrăzii A8: a fost scos la licitație un nou lot cu 21 pasaje și viaducte, dintre care 3 sunt ecoducte

randare autostrada a8 iasi tg mures

Trafic

Sectorul montan al autostrăzii A8: a fost scos la licitație un nou lot cu 21 pasaje și viaducte, dintre care 3 sunt ecoducte

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a trimis spre publicare anunțul de licitație cu privire la construirea unui segment de 14,4 km din sectorul montan al autostrăzii A8, între Joseni și Ditrău. Din secțiunea care traversează munții, mai trebuie scoase la licitație de lucrări porțiunile Ditrău – Grințies (37,9 km) și Grințieș-Pipirig (31,5 km).

„Pe traseul lotului Joseni –Ditrău care se desfășoară în județul Harghita sunt prevăzute 21 de pasaje și viaducte (3 dintre acestea fiind pasaje pentru permeabilitatea animalelor tip ecoducte) și un nod rutier tip trompetă la Joseni. De asemenea, pe acest lot va fi amenajat un spațiu de servicii (stânga/dreapta) tip S 1 care include zonă comercială, benzinării și toalete”, precizează CNIR într-o informare.

schita segment joseni ditrau autostrada a8
Traseul tronsonului Joseni – Ditrău

Termenul pentru depunerea ofertelor la procedură va fi anunțat după validarea documentației de către Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP). Odată ce va fi identificat un constructor, proiectarea va dura 10 luni, iar alte 24 de luni va fi execuția.

Secțiunea de munte Sărățeni – Pipirig de pe Autostrada Unirii A8 are o lungime de 116 kilometri și include patru loturi, respectiv porțiunile gestionate de CNIR încă din fază de licitație:

  • Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – tronson în fază de licitație (depunere oferte)
  • Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km) – tronson în fază de licitație (depunere oferte)
  • Lotul 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – estimările CNIR sunt că tronsonul va fi scos la licitație până la finalul lunii octombrie
  • Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km) – estimările CNIR sunt că tronsonul va fi scos la licitație în cursul lunii noiembrie

„Toate cele patru loturi dintre Sărățeni și Pipirig vor fi în procedură de licitație deschisă până la finalul lunii noiembrie”, a susținut CNIR.

Alte două porțiuni din sectorul montan sunt gestionate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în prezent, CNAIR evaluează ofertele depuse:

Capetele sectorului montan sunt în fază de execuție, respectiv în etapa de proiectare, în condițiile în care fiecare segment are stabilit constructorul:

  • capătul vestic Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol
  • capătul estic Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB, grup care lucrează și pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (250 din cei 320 km)

Cel mai întârziat tronson din A8 este autostrada Iașului, respectiv Moțca – Iași – Ungheni (93 km). În acest caz, este așteptată hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și lansarea licitației de execuție.

În ceea ce privește finanțarea, guvernul susține că întreaga autostradă A8 are fondurile prevăzute din surse europene sau împrumuturi. În context, amintim că, de facto, din autostrada A8 face parte și podul de peste Prut de la Ungheni care va asigura continuitatea autostrăzii în Republica Moldova. Recent, a fost semnat contractul de lucrări, iar finanțarea este asigurată prin intermediul unui program european (mecanismul pentru interconectarea Europei).

Nu în ultimul rând, zilele trecute, Comisia Europeană a propus pentru Republica Moldova un pachet economic reformist de 1,8 miliarde euro pentru următorii trei ani (2025 – 2027), iar unul dintre cei trei piloni de bază cuprinde componenta de infrastructură, fiind nominalizate trei proiecte: variantă ocolitoare Chișinău, autostrada Iași – Chișinău – Odesa și podurile peste Prut.

Autostrada Ungheni-Iași-Tg. Neamț capătă o nouă valență! Sperăm ca românii din stânga Prutului să se îndrepte către Vest, iar autostrada Tg. Mureș-Iași-Ungheni să își continue traseul firesc peste râul Prut, până la Chișinău, Palanca și, ulterior, Odesa! În calitate de membru fondator al asociației civice Moldova vrea autostrada, organism care militează pentru infrastructură în Moldova Apuseană de peste 11 ani, salut decizia Comisiei Europene și sper ca românii de peste Prut să susțină creșterea economică și convergența Republicii Moldova alături și împreună cu Uniunea Europeană”, a declarat Adrian Covăsnianu.

harta comisia europeana pachet economic pentru republica moldova
Hartă inclusă în pachetul UE și care ilustrează proiectele de infrastructură prin care Republicii Moldova i se va facilita accesul la piața unică europeană

Pachetul economic propus de Comisia Europeană vine în contextul în care, pe 20 octombrie, în Republica Moldova va avea loc un referendum prin care cetățenii se vor pronunța cu privire la aderarea la Uniunea Europeană.

Apartamente de vânzare Iași: oferte actualizate

Descoperă LAPIS Residence - un ansamblu rezidențial de top

Editor al publicației APIX.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat cu instituții de presă centrale și locale.

Articole din categoria Trafic

To Top