Proiecte publice
Trenul metropolitan Iași: a fost lansată licitația pentru studiul de fezabilitate
Autoritățile locale au intrat pe ultima sută de metri în pregătirea terenului pentru introducerea trenului metropolitan la Iași. Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI) a lansat licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate – contractul are o valoare estimată la 10,5 milioane lei (fără TVA).
Companiile interesate pot depune oferte până pe 30 decembrie. Câștigătorul va trebui să întocmească rapid studiul: dacă AMPTI nu va depune proiectul până în vara anului viitor, atunci Iașul va pierde finanțarea nerambursabilă. Fondurile pentru studiul de fezabilitate sunt asigurate de la bugetul local al municipiului Iași.
- Citește și VIDEO Trenul metropolitan Iași – varianta 2024: care sunt traseele și câți bani sunt necesari
Potrivit documentației de atribuire a contractului, în întocmirea studiului se va lua în considerare o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea.
La nivel de studiu de prefezabilitate, estimările de cost pentru introducerea trenului metropolitan la Iași erau în jurul sumei de 270 milioane euro. Din această sumă, 140 milioane euro erau estimate pentru achiziția a 10 trenuri cu o capacitate de 120-160 de pasageri.
În context, amintim că proiectul trenului metropolitan la Iași a început să fie luat în serios și de către CFR. Recent, instituția a revizuit o investiție de amploare (reabilitarea căii ferate Roman – Iași – Frontieră) cu lucrări necesare trenului metropolitan Iași. Modificările au în vedere lucrări pentru înființarea liniei de tren metropolitan Iași – Lețcani și, respectiv, linia Socola – Ungheni.
În primul rând, este prevăzută reabilitarea liniei Antibiotice pe un traseu de 3,5 km și construirea unei noi porțiuni de linie (9 km) între Iași și Lețcani, paralel cu linia curentă (Pașcani – Iași). În ceea ce privește linia Socola – Ungheni, proiectul CFR a proiectat o a doua linie care va avea ecartament normal (1.435 mm). Apoi, sunt prevăzute lucrări de reabilitare în stația Ungheni (cu posibilitatea construirii unei linii de cale largă – 700 m), alături de dublarea sau extinderea (după caz) a lucrărilor de artă, a trecerilor de nivel și a terasamentelor noi pe distanța Socola – Ungheni Frontieră.