Trafic
Trenul metropolitan: în ce condiții ar opera CFR în zona metropolitană Iași?
CFR Călători și-a afirmat disponibilitatea, după o lungă perioadă de timp, de a opera în zona metropolitană Iași, un prim pas în acest sens urmând a fi făcut în această toamnă: compania feroviară va semna un acord cu autoritățile locale.
În protocol sunt implicate Primăria, Consiliul Județean Iași și CFR, iar prima instituție enumerate are cele mai mari responsabilități:
- elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate
- elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu
- elaborarea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (dacă este cazul)
- elaborarea documentației tehnico-economice
- înaintarea studiilor și a documentațiilor care fac obiectul acordului în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA
- identificarea unei soluții de finanțare pentru realizarea obiectivului de investiții „Tren Metropolitan Iași”
- acordarea sprijinului necesar în vederea îndeplinirii de către CFR a responsabilităților asumate prin prezentul protocol
În schimb, CFR s-a angajat să avizeze în maximum o lună documentațiile sus-enumerate. Însă, rolul CFR este unul important în perspectiva operării serviciilor.
„CFR Călători, în calitate de operator național de transport feroviar de interes strategic, poate lua în considerare operarea în zona metropolitană Iași, în condițiile unor contracte distincte, în conformitate cu legislația națională și internațională, și asigurarea compensației necesare pentru realizarea echilibrului financiar al operării”, se arată într-o adresă a CFR către autoritățile locale. La sfârșitul acestui articol puteți consulta adresa CFR în integralitatea ei.
- Citește și Trenul metropolitan: Ministerul Transporturilor lansează cadrul legal de operare în dezbatere
În ceea ce privește compensația, CFR oferă și un exemplu concret:
- Pentru circulația pe ruta Iași – Ciurea se impune compensarea cu minimul diferenței de operare și veniturile din legitimații de călătorie, această compensare fiind estimată la peste 13.000 lei/tren/lună, în condițiile organizării circulației în regim pendular a unui automotor Desiro/zi [foto], cu o intrare/ieșire în/din depou, la care se adaugă suma corespunzătoare unui profit de minim 3%
Potrivit CFR, în prezent, pe ruta menționată, compania operează cu 7 trenuri Regio pe sensul Iași – Ciurea și 8 trenuri pe retur – respectiv în zilele de sâmbătă 6/7 trenuri Regio și în zilele de duminică 6/6 trenuri Regio, în sensul că traseele trenurilor includ și această distanță. CFR spune că a mărit numărul de trenuri în ultimul an pentru asigurarea „nevoilor de transport și a mobilității în zona metropolitană Iași” și subliniază că traseul nu constituie „o rută distinctă în cadrul obligației de serviciu public”.
În context, amintim că cea mai fezabilă linie de tren metropolitan este ruta Podu Iloaiei – Iași – Dumbrava (Ciurea), pe o distanță de 35 km. Așa cum s-a arătat într-un studiu de soluții comandat de Primăria Iași, întocmit anul trecut, această linie poate fi operată pe actuala infrastructură a CFR, cu unele adaptări ce țin de partea de electrificare, creșterea vitezei de deplasare și construirea sau reabilitarea de stații.
În ceea ce privește angajamentele CJ în protocolul cu CFR și Primăria Iași, acestea vizează:
- sprijinirea celorlalte părți în realizarea obiectivelor acordului
- asigurarea de resurse umane, logistice și/sau financiare în vederea realizării documentațiilor necesare implementare proiectului
- depunerea de diligențe necesare obținerii oricărui aviz, acord, autorizație, la nivel național, județean sau local, necesare proiectului menționat
- elaborează, aprobă sau promovează, după caz, proiectele de hotărâri sau acte normative necesare înființării, organizării și funcționării Trenului Metropolitan Iași
Acordul CFR – Primărie – CJ este valabil 36 luni, timp în care trebuie pusă la punct strategia de înființare a trenului metropolitan la Iași.