Proiecte publice
Vești bune despre A8: licitațiile de execuție a capetelor sectorului montan ar putea fi lansate anul viitor (55 km)
Guvernul va aproba indicatorii tehnico-economici pentru realizarea capetelor sectorului montan al autostrăzii A8, lucru care va permite lansarea licitațiilor de execuție în cursul anului viitor, existând șanse ca acest proiect să „prindă” finanțarea prin intermediul PNRR. Proiectele de acte normative au fost publicate spre consultare publică (vezi aici).
În total, este vorba despre circa 55 km, reprezentând două porțiuni ale sectorului montan, respectiv:
- Leghin – Tg Neamț, cu o lungime de circa 30 km. Valoarea investiției este estimată la 2,5 miliarde lei (inclusiv TVA). Acest tronson tranzitează județele Neamț și Iași.
- Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, cu o lungime de circa 25 km (include drumul de legătură la A3). Valoarea investiției este estimată la 3,1 miliarde lei (incusiv TVA). Acest tronson tranzitează jud. Mureș.
„Finanțarea investiției se realizează din fonduri externe nerambursabile – Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, se precizează în proiectul de hotărâre de guvern, document consultat de APIX.ro.
Pentru sectorul de autostradă, viteza de proiectare este de 120 km/h, în timp ce nodurile rutiere sunt proiectate la viteza de 40 km/h.
Două noduri rutiere pe sectorul Leghin – Tg Neamț
- Nod rutier DN15B Vânători – Neamț: Nodul rutier cu descărcare în DN15B se dezvoltă pe raza localității Vânători Neamț – județul Neamț. Geometria nodului este de tip „Trompetă” prevăzut cu 4 bretele, din care o bretea principală bidirecțională iar celelalte bretele unidirecționale.
- Nod rutier DN15C Târgu Neamț: Nodul rutier cu descărcare în DN15C se dezvoltă pe raza localității Agapia (județul Neamț). Geometria este de tip „Trompetă simplă”, prevăzut cu 4 bretele, din care breteaua principală bidirecțională iar celelalte bretele unidirecționale.
Acest sector va avea nu mai puțin de 29 de lucrări de artă: poduri, pasaje și viaducte. Acordul de mediu a fost obținut la mijlocul lunii octombrie. Estimările actuale sunt că pentru construcția acestui sector de autostradă sunt necesari peste 620 de muncitori.
Trei noduri rutiere pe sectorul Tg Mureș – Miercurea Nirajului
- Nod Rutier la Autostrada Transilvania: Nodul rutier este amplasat la km 2+180 al legăturii directe între secțiunea de Autostradă A3 Târgu Mureș-Ungheni și Autostrada A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț ce facilitează descărcarea traficului către municipiului Târgu Mureș pe raza localității Gheorghe Doja. Geometria nodului este de tip „Trompetă” prevăzut cu 4 bretele cu o singură bandă pe sens, din care o bretea principală bidirecțională, iar celelalte bretele unidirecționale.
- Nod rutier DN13 km 10+110: Nodul rutier este amplasat la km 10+110 al autostrăzii, cu descărcare în DN13 și se dezvoltă pe raza Unității Administrativ Teritoriale Acățari (jud. Mureș). Amenajarea este de tip „Trompetă dublă”, prevăzut cu 7 bretele, din care breteaua principală bidirecțională, iar celelalte bretele unidirecționale.
- Nod rutier DJ151D km 21+320: Nodul rutier este amplasat la km 21+320 al autostrăzii, cu descărcare în DJ135 și se dezvoltă pe raza Unităților Administrativ Teritoriale Gălești și Miercurea Nirajului (jud. Mureș). Amenajarea este de tip „Trompetă simplă” prevăzut cu 4 bretele, din care breteaua principală bidirecțională, iar celelalte bretele unidirecționale.
Acest sector va avea peste 35 de structuri pe traseu: poduri, pasaje și casete.
Amintim că autostrada A8 Iași – Tg Mureș are o lungime de peste 300 km. Planul actual este ca autostrada să fie construită cu un mix de finanțare, principalele două surse fiind PNRR și viitorul Program Operațional de Transporturi.