Proiecte publice
A fost lansată licitația pentru construirea noului depou din Dacia
Licitația pentru construirea unui nou depou în Dacia a fost lansată miercuri pe portalul de achiziții al Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – procedura se desfășoară exclusiv prin intermediul acestui portal întrucât BERD este instituția financiară care a împrumutat Primăria Iași cu o sumă de până la 50 milioane euro pentru acest proiect.
Potrivit anunțului pe portalul BERD, ofertele pot fi depuse până pe 27 mai – licitația este una de proiectare și execuție. Municipalitatea are la dispoziție o suprafață de 5,5 hectare pentru construirea noului depou, teren liber acum de construcții în condițiile în care vechiul depou a fost demolat recent.
Pe cea mai mare parte a terenului (4 ha) vor fi construite trei hale principale pentru: revizii reparaţii tramvaie (întreţinere şi reparaţii tramvaie, ateliere, vestiare, birouri, centrală termică şi spaţiu tehnic, întreţinere zilnică şi nisipare, spălătorie tramvaie), garare tramvaie şi, respectiv, garare şi întreţinere autobuze electrice şi troleibuze, inclusiv construcţii pentru instalaţii (bazin decantare, separator hidrocarburi şi bazine captare apă pluvială).
În cazul unei suprafeţe de un hectar, care face parte din proprietatea Primăriei, prin autorizaţia 653/2022 s-a dat undă verde pentru înlocuirea suprastructurii şi consolidarea infrastructurii podului existent, inclusiv modernizarea tramei stradale (str. Strămoşilor), pe o lungime de aproximativ 440 m, prin lărgirea profilului stradal pentru separarea circulaţiei pe moduri de transport în două direcţii (tramvaie şi autobuze), şi amenajarea unei zone verzi şi trotuare pe ambele părţi.
Inițial, valoarea investiției din capătul zonei Dacia era estimată la 13,5 milioane euro, dar, în prezent, a ajuns la aproape 50 milioane euro.
„Valoarea a crescut din două motive. În primul rând, la început era prevăzută doar modernizarea infrastructurii existente, însă prin studiul de fezabilitate a rămas demonstrat că se impune realizarea unui depou nou şi a unei zone de acces plus rond Dacia şi pod peste pârâul Rediu complet modernizate. Au apărut motive noi şi obiective generale noi. Iniţial a fost un obiectiv, respectiv doar performanţa energetică, iar ulterior au fost luate în calcul încă două obiective generale: mobilitatea urbană şi digitalizarea atât în depou, cât şi la nivelul reţelei de transport tramvai”, a declara, anul trecut, Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei, cu ocazia reaprobării indicatorilor tehnico-economici.
Un alt motiv a fost creşterea preţului la materiale de construcţii, energie şi echipamente cu o medie de 45-47%, în condițiile în care prima estimare de costuri a fost făcută înainte de pandemie.