Trafic
Autostrăzile Moldovei în PNRR: care sunt costurile și termenele de execuție asumate
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) trimis de guvern la Comisia Europeană cuprinde un grafic de implementare detaliat în cazul tuturor tronsoanelor de autostradă propuse spre finanțare. Prin intermediul PNRR ar urma să fie finanțați 434 km, iar autostrada A7 Ploiești – Pașcani (320 km) este principalul proiect din plan.
APIX.ro a consultat secțiunea din PNRR dedicată autostrăzilor care au legătură cu zona de nord-est a țării și vă prezintă care sunt costurile și termenele asumate de către guvern pentru implementarea proiectelor.
Autostrada A7 Ploiești – Pașcani: 320 km
În cazul acestei autostrăzi, licitația pentru execuția primului tronson (Ploiești – Buzău) a fost lansată zilele trecute, iar anul 2023 este termenul asumat pentru finalizarea lucrărilor. Următoarea licitație de lucrări în cazul A7 va fi sectorul Buzău – Focșani, programată pentru luna august 2021, iar celelalte două proceduri ar urma să fie lansate în septembrie (Bacău – Pașcani) și octombrie (Focșani – Bacău). Pentru ultimele trei sectoare enumerate, termenul asumat de finalizare a lucrărilor este anul 2024.
- Citește și Societatea civilă: „Să sperăm că măcar 60 km din A7 vor fi gata prin PNRR (Ploiești – Buzău)
Costurile estimate [sumele nu cuprind TVA] pentru fiecare tronson în parte, conform devizului general al investiției:
- Ploiești – Buzău: 63 km – 4,6 miliarde lei
- Buzău – Foșcani: 83 km – 5,6 miliarde lei
- Foșcani – Bacău: 96 km – 8,2 miliarde lei
- Bacău – Pașcani: 77 km – 3,6 miliarde lei
Astfel, conform informațiilor din PNRR, costurile totale necesare investiției aferente construirii autostrăzii A7 se ridică la 22 miliarde lei (fără TVA) – din această sumă, 19 miliarde lei reprezintă construcții plus montaj. Suma necesară este mai mare decât disponibilul de finanțare prin intermediul PNRR. Rămâne de văzut și în ce măsură vor scădea costurile în urma celor patru licitații de execuție care sunt organizate anul acesta de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Completare (editare după publicarea textului): pentru fiecare tronson, din PNRR este solicitat un anumit procent din finanțarea integrală necesară. Procentul este cuprins între 44 și 51%, în funcție de tronson, iar restul banilor ar urma să fie asigurat din alte surse.
Două secțiuni din autostrada A8: 59 km
În ceea ce privește autostrada A8, informațiile tehnice actualizate sunt detaliate în cazul a două tronsoane: Tg Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin – Tg Neamț (34 km), porțiuni care sunt „capetele” sectorului montan al autostrăzii. În cazul ambelor tronsoane, CNAIR estimează lansarea licitațiilor de execuție a lucrărilor în decembrie 2021, iar termenul de execuție în anul 2025.
Cu referire la costuri [fără TVA], situația se prezintă astfel:
- Tg Mureș – Miercurea Nirajului: 25 km – 1,5 miliarde lei
- Leghin – Pașcani: 34 km – 2,2 miliarde lei
Astfel, pentru 59 km din autostrada A8, care are o lungime totală similară cu A7, CNAIR estimează un necesar de finanțare de 3,7 miliarde lei [fără TVA], în condițiile în care construcțiile plus montaj au valoare de 3,3 miliarde lei.
De remarcat că în PNRR figurează [la capitolul devize generale, nu și la termene asumate] și sectorul Tg Neamț – Tg Frumos – Iași, dar indicatorii sunt cei din anul 2011, în condițiile în care studiile tehnice, de actualizare a documentațiilor realizate acum 10 ani, sunt încă în fază incipientă de finalizare.
Vom reveni cu informații în materiale viitoare.