Connect with us

BMC va furniza 24 de autobuze electrice la Iași: prețul este de circa 400.000 euro/bucata

Autobuz electric BMC (foto: gds.ro)

Proiecte publice

BMC va furniza 24 de autobuze electrice la Iași: prețul este de circa 400.000 euro/bucata

Ministerul Dezvoltării a finalizat licitația pentru achiziția a 70 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri pentru Iași (24), Târgu Mureș (15), Tulcea (10) și Suceava (21), în cadrul unui proiect derulat de autoritatea centrală cu fonduri europene.

Licitația a fost adjudecată de către producătorul BMC Truck & Bus la circa un an de la deschiderea ofertelor, în condițiile în care la procedură au mai participat firme din Cehia, Turcia și Germania. BMC a fost înființată în 2002 în județul Ilfov de către acționari turci. Anul trecut, firma a avut o cifră de afaceri de 62,3 mil. lei cu un profit 18,4 mil. lei.

Conform cerințelor stabilite de către Ministerul Dezvoltării, autobuzele electrice care să fie utilizate în condiții de deal. În cazul Iașului, valoarea achiziției ajunge la 47,2 milioane lei, iar contractul mai cuprinde 7 stații de încărcare rapidă și 24 de stații de încărcare lentă.

În aprilie 2021, tot în urma unei licitații a Ministerului Dezvoltării, Primăria Iași a semnat un alt contract de furnizare de autobuze electrice, de data aceasta cu producătorul polonez Solaris, respectiv de livrare a 20 de autobuze, cu o lungime de 12 metri, în cadrul unui contract cu o valoare 51,6 milioane lei.

După cum se poate constata, vehiculele Solaris și cele ale BMC au un cost similar, de circa 2 milioane lei, respectiv circa 400.000 euro. Primele autobuze electrice – produse de Solaris – vor ajunge la Iași la începutul anului 2022, conform angajamentului asumat de producătorul polonez la semnarea contractului.

În ultimii ani, transportul public local trece prin modificări semnificative în ceea ce privește înnoirea flotei și modernizarea căilor de rulare pentru tramvaie:

  • toată rețeaua de cale de rulare pentru tramvaie este, în prezent, modernizată: cea mai veche cale este a fost montată la sfârșitul anilor ’90, cea mai mare parte a reabilitărilor fiind făcută după anul 2012, cu fonduri europene
  • 100 de autobuze noi Euro 6 au fost achiziționate de către Primăria Iași: 88 de la producătorul turc ISUZU, iar 12 de la BMC, în condițiile în care fondurile au fost asigurate în cea mai mare parte prin intermediul unui credit la Banca Europeană de Dezvoltare și Reconstrucție
  • 32 de tramvaie achiziționate cu fonduri europene: 16 furnizate de producătorul polonez PESA (licitația organizată de Ministerul Dezvoltării) și alte 16 livrate de producătorul turc Bozankaya (licitația organizată de către Primăria Iași)
  • 44 de autobuze electrice achiziționate cu fonduri europene: 20 de la Solaris și 24 de la BMC
  • introducerea de benzi dedicate transportului public: deocamdată, doar pe relația CUG – Podu Roș, dar și pe acele tronsoane de cale de rulare modernizate în ultimii doi ani sau care se află în curs de reabilitare

Totuși, în continuare transportul local are deficiențe, iar unele dintre acestea sunt:

  • supraaglomerarea la orele de vârf pe unele trasee
  • lipsa unui sistem de e-ticketing
  • cea mai mare parte a flotei de tramvaie este învechită
  • lipsa panourilor de informare din stații (sunt doar circa 50 de panouri) privind timpii de așteptare
  • dependența de fonduri de la bugetul local (subvenții, compensații) – circa jumătate din veniturile din 2021 ale CTP provin de la bugetul local
  • proasta salarizare a personalului, în special la nivelul șoferilor de autobuze – aspect care face neatractivă compania pentru șoferi noi
  • lipsa benzilor dedicate pentru transportul public în cartierele aglomerate ale Iașului

Coordonator al proiectului Apix.ro, lucrează în presă din anul 2005. De-a lungul timpului, a colaborat atât cu mass-media locale, cât și centrale.

Articole din categoria Proiecte publice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top