Connect with us

CNAIR vrea să lanseze licitații pentru încă două sectoare din autostrada A8, ambele parte din tronsonul montan

Proiecte publice

CNAIR vrea să lanseze licitații pentru încă două sectoare din autostrada A8, ambele parte din tronsonul montan

CNAIR pregătește lansarea de licitații pentru două dintre cele șase sectoare ale tronsonului montan din autostrada A8, în timp ce porțiunea Moțca – Iași – Ungheni are în continuare mari probleme la nivel de studii, iar finanțarea pare din ce în ce mai îndepărtată.

În cazul tronsonului montan, CNAIR a organizat licitații doar pentru capete: cel estic a fost adjudecat de UMB (s-a dat ordinul de începere a lucrărilor – 6 luni proiectare și 24 luni execuție), iar cel vestic de turci. CNAIR nu a anunțat care vor fi următoarele două sectoare din acest tronson care vor fi scoase la licitații, dar unele informații sunt că este vorba despre porțiuni spre capătul vestic.

Între timp, asociațiile care militează pentru construirea de autostrăzi a criticat modul lent în care se mișcă lucrurile pentru finalizarea studiilor aferente tronsonului Moțca – Iași – Ungheni. APIX.ro redă, mai jos, o informare făcută în acest sens de către Asociația Moldova vrea Autostradă:

„Ședința de progres cu societatea civilă a demonstrat încă o dată faptul că firmele de proiectare care au contracte în derulare cu CNAIR pentru proiectele de infrastructură rutieră mare din zona Moldovei înregistrează întârzieri inacceptabile în ceea ce privește termenele, în contextul unei competiții tot mai acerbe pentru finanțarea construcției de autostrăzi și drumuri expres în România.

Nu înțelegem modul în care proiectantul CONSITRANS alege să-și desfășoare activitatea pe tronsonul Tg-Neamț – Iași – Ungheni al Autostrăzii Unirii, acesta făcând erori inacceptabile cu privire la amplasamentul nodului de la Horlești în ciuda semnalelor publice trase de societatea civilă și de către beneficiarul contractului. Ceea ce inițial părea o eroare materială în documentația depusă pentru obținerea Acordului de Mediu a fost dublată de o adresă către primăria Rediu pentru identificarea proprietarilor pe același amplasament greșit, acest aspect alimentând percepția publică legată de tergiversarea intenționată a acestui proiect de către proiectant.

Mai mult, pe lângă adresele pentru revenirea la traseul aprobat oficial, înțelegem din ședința de astăzi că CNAIR a făcut o solicitare de schimbare a managerului de proiect, pe fondul acestui mod de lucru! Nu înțelegem în continuare de ce nu se semnează contractul suplimentar pentru proiectarea drumului de legătură de la Aeroportul Iași, obiectiv major al regiunii pentru care tocmai a fost finalizat un nou terminal, în condițiile în care se vorbește despre acest demers cu CONSITRANS încă din vara anului 2023, deci o întârziere de aproximativ 6 luni de zile.

Din ședința de progres de astăzi (2 februarie) am aflat că termenul de depunere a ofertelor pentru acest contract este LUNI, 5 FEBRUARIE 2024 și sperăm ca proiectantul să dea dovadă de responsabilitate și de seriozitate pentru a nu întârzia suplimentar și acest proiect vital pentru regiunea Nord-Est!!!

Nu înțelegem de ce CONSITRANS nu participă mai nou la ședințele de progres unde se cer explicații pertinente pentru aceste întârzieri și facem acest apel public la dialog cu toți proiectanții, pentru că ne dorim soluții și respectarea termenelor, discuțiile contradictorii sau emiterea unor certificate negative nefiind în măsură să ajute prea mult realizarea obiectivelor de investiții pe care le dorim cât mai curând. Mai mult, acest comportament repetat al proiectantului conduce la apariția de suspiciuni de ‘sabotare’ intenționată a proiectului A8, fiind cunoscute riscurile generate de întârzierile repetate și ‘inexplicabile’.

Legat de certificatele constatatoare negative, CNAIR a comunicat astăzi că a emis certificatul constatator nr. 3 pentru SC PROIECT CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA, proiectantul VO Iași Est care a întârziat cu peste un an și în continuare situația nu a depășit stadiul AMC1, deși contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate trebuia deja finalizat. Pe tronsonul Suceava-Siret al Autostrăzii A7, proiectantul SEARCH CORPORATION SRL a primit certificatul negativ nr. 6, suma penalităților din contractul demarat în 2020 atingând până acum peste 1 milion de lei! Ultimii 24 ml de foraje nu au fost realizați nici până la această oră, progresul în această privință fiind 0 de câteva luni de zile, ceea ce denotă o lipsă de capacitate de lucru și de seriozitate a proiectantului.

Din păcate, nu foarte multe noutăți, singurele informații suplimentare față de ședința de progres de acum 2 săptămâni fiind că CNAIR estimează lansarea licitațiilor de proiectare și execuție pe 2 loturi din tronsonul montan al A8 (din cele 6 loturi de pe Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin cu indicatori aprobați prin HG în decembrie 2023) în următoarea lună, restul de 4 urmând a fi lansate în prima jumătate a acestui an, după finalizarea studiilor de siguranță rutieră.

Pe tronsonul Pașcani – Suceava al Autostrăzii A7 se așteaptă finalizarea devizului de lucrări și predarea studiului de fezabilitate în cursul săptămânii viitoare, iar pe secțiunile S3 și S4 ale tronsonului Tg-Neamț – Iași – Ungheni se așteaptă finalizarea studiilor geotehnice și predarea lor până pe data de 10 februarie.

Reiterăm faptul că la nivel de regiune suntem într-o competiție acerbă cu celelalte proiecte investiționale din țară, astfel că este nevoie de o accelerare susținută a documentațiilor tehnico-economice din regiunea moldavă. În timp ce Autostrada A8 (obiectiv prioritar și proiect fanion în concepția Uniunii Europene) nu depășește pe plan național stadiul de studiu de fezabilitate, în același timp, investiții similare din alte zone ale României au ajuns la maturitate, aflându-se în plină etapă de execuție, consumând resurse considerabile din programe cu finanțare europeană finită precum Programul Transporturi 2021-2027”.

Urmărește știrile APIX.ro pe WhatsApp

Articole din categoria Proiecte publice

Hover Image with Link

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top