Mișcări civice
Codrii Iașilor: Cum a fost defrișată cea mai bătrână parcelă din pădurea Bârnova – Dobrovăț

Scris de
Organizația civică „Codrii Iașilor” a publicat pe pagina de Facebook mai multe informații legate de o defrișare din pădurea Bârnova – Repedea. Potrivit sursei citate, parcela o vârstă medie de 170 de ani. Până azi-dimineața, petiția inițiată de organizație – Salvați Codrii Seculari ai Iașului! – adunase peste 12.500 de semnături.
APIX.ro preia integral postarea celor de la „Codrii Iașilor”:
„Parcela 115 din UP1 Ocolul Silvic Lunca Cetățuii avea vârsta medie de 170 de ani. Medie, arbori depășeau probabil mai mult, unii având dimensiuni monumentale după cioata rămasă! Avea în compoziție preponderent gorun dar și tei seculari și fagi. Majoritatea gorunilor au ieșit din ghindă în 1850!
În 1850, Alexandru Ioan Cuza avea 30 de ani, și abia 10 ani mai târziu avea să înfăptuiască unirea principatelor Moldova cu Țara Românească! Parcela avea o structură naturală, relativ-plurienă, ceea ce înseamnă că avea și arbori de vârste diferite în compoziție, și o robustețe mare la schimbare. Conform amenajamentului trebuia exploatată la 130 de ani dar a scăpat vreme de 40 de ani de “regenerare”.
Am vrut să aflăm cum s-a întâmplat această minune și am solicitat informații Direcției Silvice (punem răspunsul complet în primul comentariu).
Pe scurt, din 1988 până în 2008 a fost încadrată în subgrupa funcționala 1.4: “păduri cu funcții de protecție, predominant sociale”. Deci silvicultori mai înțelepți au considerat că pădurea aceasta nu trebuie tăiată având roluri mai importante pentru oameni! Este o parcelă în imediata apropiere a orașului! În 2008 administratorul a decis să fie reîncadrată ca pădure de producție, imediat urmând tăieri progresive (niște tăieri foarte agresive, care urmăresc ca în câteva succesiuni să elimine toți arborii).
Anul acesta au fost tăiați ultimii goruni multi-seculari, arborii seminceri, bunicii în putere care sunt executați prematur înainte să își cunoască nepoții. O pădure atât de veche poate avea cu totul alte roluri pentru societate, așa cum fusese ea încadrată în trecut. Chiar dacă unii arbori mai pierd câte o creangă – cu atât devin mai valoroși pentru biodiversitate. S-a decis însă că sunt mai importanți banii, iar mare parte din acesti arbori fenomenali au devenit lemn de foc. Astfel de zone credem noi că trebuie protejate si lăsate pentru societate, nu sacrificate pentru interese financiare. Am căutat mereu un compromis, dar nu s-a dorit nici măcar dialog. Vom reveni, mereu, pe subiect.”
FOTO și informații preluate de pe pagina de Facebook Codrii Iașilor
Asociația pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA) a trimis către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene propunerea finanțării...
O organizație neguvernamentală susține că va propune autorităților centrale ca proiectul de amenajare a zonei de...
Asociația „Moldova vrea autostradă” a reacționat în urma informației publicate de APIX.ro zilele trecute, cu referire...
Reprezentanții Asociației „Împreună pentru A8” s-au întâlnit, zilele trecute, cu miniștrii Cristian Ghinea (Fonduri Europene) și...
Asociația Institutul Cultural Independent a înaintat Primăriei Iași nouă propuneri concrete cu referire la măsurile care...
Comisia de urbanism a Consiliului Local (CL) va discuta, vineri, despre oportunitatea construirii a două pasaje...
Unul dintre liderii Asociației „Moldova vrea autostradă” a fost numit în funcția de secretar de stat...
Asociațiile „Moldova vrea Autostradă” și „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” propun două măsuri concrete pentru optimizarea șanselor...
Peste 200.000 de puieți și peste 800.000 de lei au dispărut în anii 2019-2020 de la...
Asociația „Moldova vrea autostradă” (MVA) a publicat o amplă analiză care aduce argumente în favoarea introducerii...
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM) a trimis o scrisoare deschisă ambasadorului SUA Adrian Zuckerman pe tema...
Asociația Moldova vrea autostradă (MVA), prin vocea lui Adrian Covasnianu, este optimistă în ceea ce privește...
Mișcare pentru Dezvoltarea Moldovei (MDM) a publicat a analiză a modului în care proiectele de infrastructură...
Specialiștii Asociației Moldova vrea autostradă (MVA) au identificat o serie de probleme la planurile autorităților centrale...