Proiecte publice
Două licitații, în relație cu autostrada A8, au fost suspendate
Licitațiile organizate de către CNAIR pentru dirigenție de șantier în cazul capetelor sectorului montan au fost suspendate înainte de depunerea ofertelor în urma numeroaselor solicitări de clarificări la documentațiile de atribuire a contractelor formulate de către potențiali ofertanți.
Termenul inițial de depunere a fost finalul săptămânii trecute – suspendarea procedurilor permite CNAIR să formuleze răspuns la solicitări și să continue ulterior achizițiile publice fără a anula licitațiile. „Noul termen de depunere a ofertelor va fi stabilit ulterior publicării răspunsului consolidat la solicitările de clarificare adresate de către operatorii economici interesaţi de participarea la prezenta procedură”, este explicaţia publicată de CNAIR în SEAP în cazul ambelor proceduri.
- Citește și Construirea sectorului montan al autostrăzii A8 costă 37,4 miliarde de lei: vor fi 47 de tuneluri
Cele două contracte sunt pentru supervizarea lucrărilor de construire a celor două secțiuni din A8: capătul vestic al sectorului montan între Tg Mureș și Miercurea Nirajului și legătura cu A3 (un contract de 46,6 milioane lei) și capătul estic între Leghin și Tg Neamț (un contract de 41,3 milioane lei).
În cazul licitațiilor de lucrări, ambele secțiuni au constructor desemnat. În cazul capătului estic, CNAIR a semnat contractul cu grupul de firme UMB (în prezent, este delimitat cu borne traseul în teren), iar licitația pentru capătul vestic a fost câștigată de turcii de Nurol, dar există trei contestații inclusiv a turcilor pe motiv că au fost depunctați.
În ceea ce privește celelalte secțiuni, situația este următoarea:
- recent, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai sectorului montan (Miercurea Nirajului – Leghin, 190 km) și, teoretic, în perioada următoare ar trebui lansată licitația de lucrări, în condițiile în care valoarea proiectului se ridică la peste 37 miliarde lei. Acest sector este cea mai importantă secțiune din A8 întrucât traversează munții. În schimb, există anumite voci care spun că studiul de fezabilitate are numeroase deficiențe
- în cazul sectorului Tg Neamț – Iași – Ungheni, porțiune de 93 km care va funcționa și ca o centură nordică a municipiului Iași, lucrurile sunt departe de a fi materializate: finalizarea studiului de fezabilitate a fost amânată de mai multe ori, iar noul termen este undeva la începutul anului următor
Cel mai probabil, secțiunea dintre Leghin și Tg Neamț va fi făcută cel mai rapid, la nivel de construcție, având în vedere că acest tronson cuprinde lucrări și pe raza județului Iași (zona Moțca), secțiunea care urmează să fie prelungită până la nodul de tip turbion la sud de Pașcani (intersecția A8 cu A7), nod care este executat tot de către UMB în cadrul contractului pentru unul dintre sectoarele autostrăzii A7 (Mircești – Pașcani). Conform ultimelor informații ale CNAIR, lucrările pe sectorul Mircești – Pașcani au un grad de realizare de circa 2% (se lucrează la devierea unor rețele de utilități chiar în zona nodului de tip turbion).