Proiecte publice
În campanie, Alexe spunea că „într-o lună” e gata proiectul Uricani – Cicoarei: de atunci au trecut 24 de luni, iar documentația încă nu este aprobată
Proiectul pentru construirea unui nou drum, paralel cu cel european, pe ruta Uricani – Cicoarei este blocat, iar autoritățile par să fi acceptat situația, deși este vorba despre doar 5 km de traseu. În campania electorală, candidatul la șefia Consiliul Județean Costel Alexe, acum președinte, spunea că proiectul va fi gata „într-o lună”. De atunci, au trecut 24 de luni.
Cu toate că CJ nu are atribuții directe în realizarea drumului Uricani – Cicoarei, Alexe a prezentat această investiție, în campania electorală, drept unul dintre proiectele prioritare ale mandatului său de președinte. „Grad redus de complexitate”, așa explicau autoritățile faptul că proiectul și construirea drumului vor avea loc într-un timp scurt. În prezent, proiectul nici măcar aviz de mediu nu are.
- Citește și Lista promisiunilor Chirica & Alexe: sute de proiecte. Câte dintre acestea vor fi realizate?
Scurt istoric. Proiectul drumului Uricani – Cicoarei a fost resuscitat în 2020, în campanie electorală. În septembrie 2020 a fost lansată licitația de proiectare, iar în martie 2021 a fost adjudecată procedura de firma clujeană NV Construct. Inițial, s-a vorbit despre un termen de „o lună” (Costel Alexe) pentru finalizarea proiectării, apoi „trei luni” (Direcția de Drumuri și Poduri), deși în caietul de sarcini a fost introdus un termen de execuție de „12 luni”. De la semnarea contractului au trecut 17 luni, iar proiectul încă nu este recepționat: nu are aviz de mediu. Culmea, în principal este vorba despre o actualizare a unui proiect existent și nu despre realizarea unui proiect de la „zero”. Uricani – Cicoarei face parte din proiectul de centură gândit în urmă cu aproape 15 ani, centură care a fost realizată parțial (14 km).
„Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic vor fi revizuite până la finalul anului (2020, n.r.), iar, începând din luna februarie-martie anul viitor (2021, n.r.) să înceapă lucrările la acest obiectiv”, declara Alexe, în campanie electorală (vezi video, min. 4).
„Referitor la termenele avansate în caietul de sarcini, cele 12 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate, proiectare și elaborarea documentației tehnice reprezintă o estimare agreată în relația cu autoritățile centrale, însă, dat fiind gradul redus de complexitate al documentației revizuite, credem că termenul realist ar fi de maximum trei luni”, protesta Direcția Regională de Drumuri și Poduri, în septembrie 2020 (!), la un articol APIX.ro în care era subliniat faptul că termenul din caietul de sarcini pentru actualizarea studiului la Uricani – Cicoarei nu a fost „o lună” așa cum promitea Costel Alexe.
Cea mai recentă veste despre proiectul drumului Uricani – Cicoarei vine de la actuala conducere a DRDP: într-o declarație acordată „Ziarului de Iași”, Ovidiu Laicu a precizat că, după obținerea avizului de mediu, proiectantul va merge în Comisia Tehnică a Regionalei, apoi, după aprobare, va ajunge la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care urmează să se pronunţe asupra indicatorilor tehnico-economici.
- Citește și FOTO Cum arată cele trei noduri rutiere ale autostrăzii A7 care vor fi construite în județul Iași
După cum menționam mai sus, nici nu este vorba despre un proiect nou, ci despre o actualizare, în condițiile în care traseul stabilit în 2008 este același, singura diferență fiind că, pe porțiunea între rond Uricani și intersecția cu str. Cicoarei, drumul va avea 4 benzi și nu 2 așa cum a fost proiectat acum 15 ani.
Lungimea tronsonului este de 8,1 km, din care 5 km este drum nou. „Varianta de trafic ușor” se desprinde din varianta de trafic greu, la intrarea în localitatea Uricani, print-o intersecție giratorie și se desfășoară paralel cu râul Bahlui, la baza dealului Catolicilor. Acest sector se termină la intrarea pe str. Cicoarei și are o lungime de 4,95 km (sectorul de drum nou). În ceea ce privește penetrația către cartierul Dacia, legătura se desprinde din centura „ușoară” la km 4+755, se îndreaptă spre râul Bahlui pe care îl traversează cu un pod, și se finalizează după digul de apărare la intersecția cu str. Strămoșilor. Cel de-al doilea sector se suprapune pe amplasamentul str. Cicoarei (intersecție cu Calea Galatei) și, apoi, pe str. Arh. Ioan Berindei până la intersecția cu str. Nicolina.