Connect with us

MVA vrea includerea a două tronsoane din A8 în Fondul de reziliență

Mișcări civice

MVA vrea includerea a două tronsoane din A8 în Fondul de reziliență

Asociația Moldova vrea autostradă (MVA) a transmis factorilor decizionali o argumentație tehnică cu privire la includerea spre finanțare a două tronsoane din A8 în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Este vorba despre 38 km, respectiv „capetele” sectorului Tg Mureș – Ditrău – Tg Neamț.

„Se consideră extrem de oportună includerea acestor două capete în PNRR și pregătirea etapelor procedurale pentru lansarea licitației de proiectare și execuție cu clauză suspensivă referitoare la procedura de mediu, pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan”, se arată în analiza MVA.

Cele două porțiuni sunt:

  • 15 km – conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) cu un cost estimat de execuție de 67,05 milioane euro
  • 23 km – Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B) cu un cost estimat de execuție de 102,81 milioane euro

Dacă aceste tronsoane vor fi incluse în PNRR, atunci execuția acestora trebuie finalizată până la sfârșitul anului 2026. În opinia MVA, acest lucru este posibil, având în vedere următoarele argumente:

  • “Capetele” vizate nu presupun dificultăți tehnice cronofage în execuție (de exemplu tunele, viaducte etc.) și au lungimi și costuri estimate relativ mici
  • studiul geotehnic este finalizat și avizat de CNAIR pentru tronsonul T1S1 pe primii 8 km pe relația Gheorghe Doja-Acățari (sud de Tg. Mureș)
  • faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost avizat în CTE la CNAIR
  • proiectul de autostradă (sub-etapa proiectarea lucrărilor de drum) este finalizat pentru tronsonul 1 (Tg. Mureș-Ditrău)
  • cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
  • având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
  • Se creează premisele solide certe ale execuției ulterioare a sectorului montan dificil prin Program Operațional Transport 2021-2027
  • conexiune A3 cu A8 (lot de 15 km lungime) ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă (vezi figura nr. 1)
  • conexiune Moțca-Tg. Neamț (lot de 23 km lungime) ar asigura inclusiv ocolirea orașului Tg. Neamț la profil de autostradă și un acces rapid spre zona mănăstirilor Agapia și Văratec (vezi figura nr. 2) 

Citește întreaga argumentație tehnică pe site-ul Moldova vrea autostradă

Articole din categoria Mișcări civice

EXCLUSIV apix.ro:

Mobilitate urbană

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top