Proiecte publice
Ocolirea Iașului prin est: un drum 29 km în valoare de 65 mil. euro
Un proiect inițiat la nivelul societății civile începe să prindă contur: realizarea variantei Est a centurii ocolitoare a municipiului Iași. Despre acest proiect s-a vorbit inițial în rândul asociațiilor civice din Iași, dar, acum, ideea construirii unui astfel de drum ar putea fi aplicată dacă autoritățile locale și centrale se vor implica în proiect.
Potrivit lui Adrian Covăsnianu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, varianta Est a centurii Iașului ar costa circa 65 milioane euro, conform unei estimări dintr-o notă de fundamentare în sprijinul proiectului. Acesta a adăugat că pașii care trebuie făcuți în continuare sunt următorii:
- înființarea unei asociații de dezvoltare intercomunitare din care să facă parte autoritățile de pe raza localităților de tranzit: mun. Iași, Schitu Duca, Costuleni, Comarna, Țuțora, Holboca, Golăiești și Tomești
- o colaborare activă între unitățile administrativ-teritoriale ieșene, Direcția Regională de Drumuri, Compania de Autostrăzi și Ministerul Transporturilor
- realizarea studiului de fezabilitate (minim 12 luni)
- finanțarea studiului de fezabilitate via OUG 88/2020respectiv cu fonduri UE și cu posibilitatea ca proiectul să fie derulate de autoritățile locale, nu de cele centrale]
Secretarul de stat din MT a prezentat și mai multe avantaje în sprijinul construirii variantei Est a centurii:
- scoaterea totală a traficului greu din mun. Iași dinspre sud (via Bucium) și est (via Tomești)
- reducerea poluării în zona Pădurii Bârnova și a mun. Iași (zona sudică, estică și chiar centrală)
- reducerea uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium
- traseul variantei ocolitoare Est ocolește localitățile Poieni, Schitu Duca, Stanca, Osoi, Chicerea, Tomești și altele
- traseul nu se suprapune peste ariile protejate Natura 2000 cu alte cuvinte Acordul de mediu pentru acest obiect de infrastructură rutieră poate fi obținut ușor, nefiind necesare studii suplimentare
- pentru materializarea proiectului nu este nevoie de defrișări
- centura Est nu se suprapune cu imobile ce dețin construcții, prin urmare nu vor fi demolări
- viteza de deplasare va fi una crescută ca urmare a traseului extraurban al variantei ocolitoare est
- conectivitate directă cu centura Iași – Nord la profil de autorstradă (parte a A8)
Principalele lucrări propuse în cadrul proiectului sunt:
- 29 km de drum național din care 24 km de drum nou
- 5 noduri rutiere cu Autostrada A8, drumurile naționale și județene de pe traseu
- reabilitarea a 5 km de drum național
- 2 debleu/tuneluri (1 tunel/debleu de 1,5 km)
- pod peste calea ferată
- poduri peste Jijia Veche (1) și Jijia/Bahlui (1)