Trafic
Ofertele pentru primul tronson al autostrăzii Iașului, parte din A8, se deschid în martie
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) așteaptă până pe 24 martie ofertele pentru proiectarea și execuția autostrăzii Iașului, parte din A8, între Moțca și Târgu Frumos. În ceea ce privește tronsonul 2, între Târgu Frumos și Lețcani, documentația tehnică aferentă este în fază de avizare și urmează publicarea anunțului de licitație.
Contractul pentru tronsonul I Târgu Neamț (Moțca)-Târgu Frumos are o valoare estimată de 6 miliarde lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, respectiv fonduri de la Bugetul de Stat. Durata de realizare este de 46 de luni, din care 10 luni pentru etapa de proiectare, respectiv 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
,,Pentru a asigura legătura între Moțca (DN 2/secțiunea III a Autostrăzii Unirii-A8, lotul Leghin-Târgu Neamț) și Autostrada Moldovei A7 (secțiunea Bacău-Pașcani), a fost inclusă în documentație acordarea unui punctaj suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează execuția segmentului cu o lungime de 5,5 kilometri în termen de cel mult 12 luni” a precizat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Segmentul despre care vorbește directorul CNIR face legătură între A8 și nodul turbion aflat în construcție la sud de Pașcani, parte din A7, și care este punctul de intersecție între cele două autostrăzi. Tronsonul 1 Târgu Neamț (Moțca) -Târgu Frumos din județul Iași are o lungime de 27 de kilometri și prezintă următoarele provocări tehnice, conform CNIR:
- 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri (pasajul de la km. 27 de 1.100 metri)
- 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri
- 3 noduri rutiere (nod Moțca DN 24, Nod Pașcani DJ 208 și nod Târgu Frumos DN 28 B)
Care este stadiul celorlalte tronsoane din autostrada Iașului
În ceea ce privește contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2, Târgu Frumos-Lețcani (28,6 km), documentația tehnică este finalizată și se află în procedură de avizare. De asemenea, pentru tronsonul 3, Lețcani-Iași (lungime 17,7 km), tronsonul 4, Iași-Golăiești (12,7 km), respectiv tronsonul 5, Golăiești-Pod Ungheni (lungime 2,77 km), documentațiile urmează să fie aprobate. Inițial, autostrada Iașului era împărțită în patru tronsoane, dar CNIR a decis o nouă lotizare având în vedere că sectorul Golăiești – Ungheni face legătura cu podul de la Ungheni care este în fază de construire.
- Citește și Un miliard de euro pentru primul sector din autostrada Iașului: 27 km între Moțca și Tg Frumos
Secțiunea A8 Târgu Neamț (Moțca)-Iași-Ungheni are o lungime de 89 de kilometri (5 tronsoane) și o valoare estimată de peste 25 miliarde lei. Pe traseu sunt prevăzute peste 110 poduri și pasaje cu o lungime de 26 kilometri și 14 tuneluri cu o lungime totală de 6,7 km.