Local
Pasaj pe Europeană la Metro sau la ERA – ce spun ieșenii?
Intenția autorităților centrale de a construi un pasaj rutier pe Europeană, lângă Metro, la intersecția cu șoseaua de centură, a adus în atenție celălalt punct „fierbinte” de trafic de pe DN28, respectiv sensul giratoriu de la intersecția cu pasajul spre ERA. Unii ieșeni sunt de părere că în această zonă traficul de pe Europeană este „sugrumat”.
După anunțul licitației privind realizarea unui studiu de fezabilitate la pasajul de la Metro, mulți ieșeni au comentat în mediul online că o astfel de investiție este mai mult decât necesară și în cazul intersecției de la ERA.
„Analizând traficul după cum circul eu aproape zilnic în zonă, o propunere asemănătoare, dacă ar putea fi implementată ar fi construirea unui pasaj în zona sens giratoriu Carrefour. După-amiaza, începând cu 15.30 până târziu, coada este de la Antibiotice sau chiar mai jos spre Metro. După ce se trece de acel sens giratoriu, se circulă”, ne-a transmis un cititor APIX.ro pe adresa redacției.
„Mai bine ar face un pasaj de oricare ar fi el la rondul de la ERA, acolo e problema cea mai mare, mai ales în orele de vârf”, a comentat un alt cititor pe pagina de Facebook a APIX.ro.
Un punct de vedere similar a fost formulat și de o altă persoană interesată de subiect: „Când ai o fabrică de zeci de ani în zona Păcurari, ai parc industrial, principala intrare în oraș etc., și tu faci sensuri giratorii provizorii… Pasaje trebuiau de la bun început, în zona Era și zona Metro. Noi avem experți, dar pe hârtie. E foarte bine că faceți doar în zona Metro, abia mutăm coloana de mașini, nu va mai fi de la Antibiotice, va fi direct de pe pasajul vostru! Idioți tare!”
„Dimineața, DN28 se aglomerează foarte mult la ERA atunci când toți cei care coboară din Valea Lupului, de pe toate cele 4-5 străzi de legătură unde cozile le vezi cu ochiul liber, trebuie să facă rondul pentru a ajunge în Iași. În rond, dau de cei care vin dinspre Lețcani și fac naveta în oraș. Dezvoltarea zonei industriale din Miroslava a atras un trafic major și dinspre oraș pe DN28, astfel că toți acești șoferi se întâlnesc prima dată la ERA, unde traficul este pur și simplu sugrumat. După-amiaza, coada se mută pe celălalt sens, până la Antibiotice. Eu, personal, plec în fiecare dimineață la ora 7.00 și revin în jurul orei 17.00 în oraș. Atât la plecare, cât și la venire, timpii pe distanța Iași – Metro sunt de 20-30 minute, în condițiile în care vorbim despre 8 km. Dacă nu se va interveni și la ERA cu un pasaj, cu o soluție clară, cu certitudine traficul în viitor va fi și mai complicat”, ne-a scris un alt cititor pe adresa redacției.
Comentarii similare pot fi consultate și pe alte pagini de Facebook unde a fost popularizată informația. În general, ieșenii spun că în ambele zone trebuie făcute pasaje sau implementate soluții rapide pentru fluidizarea traficului, dar, în cea mai mare parte, comentariile acuză mai degrabă aglomerația de la ERA decât cea de la Metro.
Cine are responsabilitatea proiectării unui pasaj în zona ERA?
În cazul sectorului de drum din DN28 cuprins între capăt Păcurari și limita municipiului Iași (stația electrică după Antibiotice) nu este clar, la ora actuală, cine este responsabil pentru proiectarea unui pasaj în zona ERA. Acest sector este într-o procedură de transfer între Ministerul Transporturilor și Primăria Iași. Cum MT îl va da în final municipalității ieșene, este explicabil de ce nu a luat în calcul proiectarea unui pasaj în zona ERA.
În ultimii ani, primarul Mihai Chirica a comentat de mai multe ori situația acestui sector de drum și a susținut, în mai multe rânduri, că ar trebui desființate separatoarele de sens de pe DN28 (parapeții). Astfel, DN28, sectorul menționat ar deveni practic un nou bulevard al Iașului, cu semnalizările specifice unei străzi din interiorul orașului, iar intrarea în municipiu ar fi mutată, practic, dincolo de Antibiotice.
Însă, nici CNAIR și nici Primăria nu fac pași în direcția finalizării transferului sectorului de drum. În 2020, a fost promovată o hotărâre de Consiliul Local (CL), dar aceasta, deși în referatul de specialitate se făcea referire și la DN28, a vizat doar sectoarele de drum din DN24.