Proiecte publice
PMI construiește blocuri cu bani din PNRR. Alte orașe dezvoltă transportul metropolitan
Primăria vrea să construiască blocuri din banii „gratis” oferiţi Iaşului prin intermediul PNRR. Alte oraşe mari din ţară au optat pentru achiziţia de mijloace de transport: Timişoara cumpără troleibuze, Oradea tramvaie, iar Clujul autobuze electrice, scrie „Ziarul de Iași”.
În cadrul unei componente a PNRR („fondul local”), fiecare localitate beneficiază de alocarea unei sume fixe pentru proiecte: în cazul Iaşului şi a celorlalte municipii reşedinţă de judeţ, alocarea este de 12,5 milioane euro, fără a fi un apel competitiv. Aceşti bani pot fi utilizaţi doar pentru proiecte ce ţin de mobilitate urbană, construirea de locuinţe şi reabilitarea clădirilor publice. Este prima atragere de fonduri din PNRR pentru autorităţile locale, iar termenul de depunere a proiectelor este 30 mai.
Planul Primăriei este de a amenaja 180 de apartamente în zona Metalurgie – Grădinari. În prezent, în zonă sunt în construcţie patru tronsoane de bloc (72 de apartamente) cu fonduri de la bugetul local, dar, deși primul contract de lucrări a fost semnat în octombrie 2017, blocurile nici până în ziua de astăzi nu au fost finalizate. Sunt aproape 5 ani de atunci. În context, de precizat că proiectele PNRR trebuie implementate până în iunie 2026.
Cum mai puteau fi utilizaţi banii
În ghidul publicat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei se arată că cei aproape 12,5 milioane euro pot fi utilizaţi pentru proiecte în domenii precum mobilitate urbană, construirea de locuinţe sau reabilitarea clădirilor publice. Pentru primul tip de proiecte au optat mai multe oraşe mari ale ţării: Clujul cumpără autobuze electrice, Timişoara troleibuze, iar Oradea tramvaie.
Achiziţia de la Cluj presupune 18 mijloace de transport şi va fi derulată în parteneriat cu Primăria comunei Floreşti, autobuzele urmând să deservească zona metropolitană. Inclusiv la Iaşi putea fi făcut un astfel de parteneriat, caz în care şi banii alocaţi comunei se includeau în proiect. „În cazul unui parteneriat format între un municipiu reşedinţă de judeţ şi 3 comune, suma maximă ce poate fi solicitată este de 13,5 milioane euro”, se arată în ghidul Ministerului.
Ideea unei noi achiziţii de vehicule nepoluante ar fi fost şi în concordanţă cu strategia de dezvoltare a transportului metropolitan, în condiţiile în care, din ianuarie 2023, CTP ar urma să efectueze curse regulate pe 20 de rute spre 9 comune, iar necesarul de vehicule este de 21 de autobuze şi 12 midibuze.
Citește materialul integral în Ziarul de Iași