Connect with us

Proiecte importante pe bani europeni ale Primăriei Iaşi cad ca spicele. Care sunt cauzele?

Proiecte publice

Proiecte importante pe bani europeni ale Primăriei Iaşi cad ca spicele. Care sunt cauzele?

Mai multe proiecte europene ale Primăriei Iaşi se împotmolesc pe ultima sută de metri a programării bugetare 2014 – 2020. În unele cazuri, contractele de lucrări sunt reziliate, iar în alte situaţii sunt aşteptate decizii similare. Creşterea preţului la materiale de construcţii se numără printre principalele cauze, dar nu este şi singura, scrie „Ziarul de Iași”.

Întârzieri la lucrări au fost cauzate şi de falimentul City Insurance: unii constructori aveau constituită garanţia de bună execuţie la acest asigurator, iar, până la identificarea unei alte societăţi de asigurare, lucrările la unele proiecte au fost de facto abandonate întrucât Primăria nu a putut face decontări. De asemenea, lucrările la un campus şcolar au fost sistate după ce constructorul a intrat în stare de insolvenţă. Acelaşi constructor trebuie să amenajeze şi o grădiniţă.

De peste doi ani, Primăria se chinuie să facă şase parcuri: lucrările sunt de mică amploare, iar realitatea din teren este diferită faţă de cea din birourile instituţiei. La toate acestea se adaugă lucrări de eficienţă energetică la un spital: cu un prim contract de lucrări reziliat, şi cel de-al doilea este acum în pericol.

Lovită de iminenta pierdere a unor proiecte UE, Primăria Iaşi vorbeşte despre necesitatea aprobării unei ordonanţe de urgenţă prin care să se aplice o formulă de ajustare a contractelor UE şi în cazul proiectelor în care ponderea echipamentelor este majoră. Având în vedere că proiectele UE aferente exerciţiului bugetar 2014 – 2020 au ca termen de execuţie finalul anului 2023, teoretic, Primăria Iaşi are timp pentru relansarea unor licitaţii, în contextul în care, în cazul tuturor investiţiilor, lucrările au un anumit grad de realizare.

Va fi reziliat contractul pentru amenajarea a 5 parcuri

Proiectul „Oaze de verdeaţă” presupune transformarea a cinci terenuri degradate din oraş în parcuri, iar, în unele cazuri, şi refacerea căilor de acces spre acestea. Cu toate că lucrarea este de mică amploare, Primăria a întâmpinat încă de la început dificultăţi. O primă licitaţie de lucrări (4,33 mil. lei) a fost anulată în martie 2020: Primăria a justificat atunci că singura ofertă depusă la procedură a fost neconformă. O lună mai târziu a fost relansată licitaţia, iar, în iunie 2020, contractul a fost atribuit firmei Con Ted Company SRL Iaşi (4,29 mil. lei). În cei peste doi ani de la semnarea contractului, lucrările au fost realizate într-un ritm extrem de lent, probleme fiind inclusiv la nivelul Primăriei, în condiţiile în care a fost schimbat de mai multe ori managerul de proiect.

„Într-adevăr, odată cu scumpirile care au avut loc în lanţ şi constructorii noştri au întâmpinat probleme, trebuie să recunosc că nu sunt deloc mulţumit de modul în care au decurs lucrurile la oazele de verdeaţă. Chiar dacă, în proporţie de 70% lucrările sunt finalizate, dotările sunt deja achiziţionate, mai rămâne un rest de executat de 30-40% şi cred eu că sunt şanse foarte mari să reziliem contractul cu constructorul pentru că nu văd o altă cale de ieşire din această situaţie”, a declarat viceprimarul Daniel Juravle, el însuşi fiind unul dintre foştii manageri de proiect.

El a adăugat că, în cazul acestui proiect, lucrările vor fi finalizate, cel mai probabil, la începutul anului 2023. „Sub rezerva faptului că constructorul va găsi o soluţie magnifică şi va continua lucrările, eu cred că totuşi se va ajunge la o reziliere în final”, a mai spus Juravle. O eventuală reziliere a contractului va determina o nouă licitaţie, precum şi o prelungire a contractului de finanţare UE care trebuia încheiat în această toamnă.

Proiectul presupune reconversia a aproape 13.000 mp de teren şi amplasarea de dotări specifice unui parc. În vizitele făcute de reporterii ZDI pe cele cinci terenuri, în ultimul an, şantierele păreau mereu abandonate şi, mai grav, dotări nou-montate începeau să se degradeze. Proiectul este finanţat prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020, axa 4.2: „reconversia şi refuncţionalizarea terenurilor şi suprafeţelor degradate, vacante sau neutilizate din municipiile reşedinţă de judeţ”. Contractul de finanţare UE a fost semnat în februarie 2020 şi are ca dată de finalizare noiembrie 2022, termen care va fi probabil prelungit având că în vedere precizările viceprimarului conform căreia există deja discuţii în acest sens la nivelul ADRNE. În total, valoarea proiectului ajunge la aproape 8,7 milioane lei.

Acelaşi constructor, un alt proiect întârziat

O situaţie similară cu oazele de verdeaţă este şi în cazul înfiinţării Parcului Rosetti, într-o zonă de la marginea Iaşului, pe drumul spre vama Sculeni. Prima licitaţie de lucrări (6,6 mil. lei) a fost anulată în decembrie 2019 întrucât municipalitatea nu a avut ofertanţi. A doua procedură a fost „cu noroc”: dintre cele trei oferte depuse, Primăria a semnat contractul cu firma Con Ted Company, în mai 2020, pentru suma de 6,1 milioane lei.

Lucrările au început într-un ritm ceva mai alert dar s-au „împotmolit” după circa un an, când s-a ivit problema transportului cantităţilor mari de pământ excavate. O altă problemă a constat în falimentul City Insurance: garanţia de bună execuţie a constructorului era la acest asigurator, iar lucrările au fost sistate până când firma a depus altă scrisoare de garanţie. În timpul în care nu a fost constituită garanţia, Primăria nu a putut deconta lucrări, iar constructorul a abandonat de facto şantierul. În primăvara acestui an, când „Ziarul de Iaşi” a scris despre întârzierile majore din acest proiect (termenul de finalizare a lucrărilor a fost mai 2022), terenul viitorului parc era plin de movile de pământ. Între timp, au mai fost făcute transporturi, dar execuţia încă este departe de a fi finalizată.

La data la care şantierul trebuia închis, lucrările erau efectuate într-o pondere de puţin peste 40%. „Lucrările în Rosetti continuă, motivat de faptul că am făcut unele ajustări pentru acele categorii de lucrări care au putut fi preluate, am micşorat distanţele de parcurs – constructorul trebuia să transporte pământul tocmai la Ţuţora şi am luat decizia să facă transporturile până la depozitul de pe albia pârâului Cacaina (zona mult mai apropiată de Parcul Rosetti, n.r.), iar, în felul acesta, ponderea transportului a scăzut foarte mult şi a putut să-şi continue lucrările”, a declarat primarul Mihai Chirica despre stadiul actual al lucrărilor. Parcul se întinde pe o suprafaţă de peste 2 hectare, iar finanţarea este asigurată tot prin intermediul POR, axa 4.2. Contractul de finanţare UE a fost semnat în noiembrie 2019, cu un termen „generos” de implementare (decembrie 2023). Valoarea totală a lucrărilor ajunge la circa 14 milioane lei, dar, foarte probabil, fondurile vor fi suplimentate.

Un contract pentru un campus şcolar a fost reziliat

Primăria a reziliat recent contractul de lucrări în cazul unui alt proiect european: modernizarea campusului şcolar de la Colegiul „Gh. Asachi”. Lucrările au demarat în mai 2020 şi au ca termen de finalizare februarie 2023. Săptămâna trecută, municipalitatea a anunţat rezilierea contractului. „Constructorul a intrat în faliment – i s-a cerut insolvenţa de la mai mulţi furnizori şi s-a terminat. Acolo vom reface procedura de achiziţie pentru că s-a şi reziliat contractul, prin lipsa prezenţei celeilalte părţi, şi am dat drumul la o nouă procedură”, a spus primarul Chirica.

Licitaţia organizată acum doi ani de Primărie a atras un singur ofertant: firma Stasform Consult SRL Vaslui – faţă de o valoare estimată de 3,7 milioane lei pentru lucrări, contractul a fost semnat pentru suma de 2,9 milioane lei. În februarie 2022, firma a intrat în insolvenţă: datoriile societăţii sunt de peste 5 milioane lei, iar la masa credală s-a înscris şi Municipiul Iaşi cu o sumă de 121.000 lei. Suma reprezintă penalităţi de întârziere în execuţia unui alt contract semnat de Primăria Iaşi cu firma vasluiană în martie 2020, finanţat tot cu fonduri UE: construirea unui grădiniţe, proiect care are ca termen de finalizare începutul anului viitor. De văzut şi ce viitor mai are şi acest proiect cu actualul constructor, ultimele veşti de Stasform Consult SRL fiind că societatea doreşte să-şi continue activitatea prin implementarea unui plan de reorganizare, plan care este supus aprobării adunării creditorilor în cursul acestei săptămâni.

Primarul propune o nouă formulă de ajustare a contractelor

Interpelat recent pe tema acestor proiecte în ultima şedinţă de Consiliu Local (CL), primarul Mihai Chirica a invocat necesitatea aprobării unei ordonanţe de urgenţă de către guvern. „Sunt trei ordonanţe de guvern pe diferite categorii de lucrări pentru actualizarea valorii acelor contracte de lucrări sau furnizare motivat de creşterea explozivă a preţurilor la materiale, echipamente şi altele, inclusiv cu asumarea întârzierii unor termene din cauza faptului că furnizorii, mai ales de pe piaţa asiatică, furnizează din ce în mai rar şi la termene din ce în ce mai lungi. Din păcate, o parte dintre aceste lucrări nu pot beneficia în mod concret de formula de ajustare”, a spus primarul.

El a continuat spunând că a discutat pe această temă cu ministrul Marcel Boloş (Fonduri Europene) şi, mai mult, Primăria Iaşi a propus includerea unei noi formule de ajustare a contractelor aferente proiectelor care nu pot beneficia de actualele reglementări. „În ultima discuţie pe care am avut-o la Iaşi cu domnul ministru Boloş, ni s-a propus şi am şi realizat o altă formulă de ajustare care să vizeze proiectele de eficienţă energetică şi alte tipuri de proiecte în care ponderea echipamentelor este majoră. Această formulă a fost făcută împreună cu colegii mei de la tehnic, bazându-se de asemenea pe indicatorii statistici furnizaţi de către INS, şi a fost propusă oficial”, a menţionat primarul.

Potrivit acestuia, formula de ajustare poate „salva” proiecte precum oaze de verdeaţă şi unul de eficienţă energetică la Spitalul de Recuperare, unde sunt contracte în derulare. În cazul unităţii spitaliceşti amintită de primar, contractul iniţial de lucrări a fost reziliat, iar, ulterior, a fost desemnat un alt constructor, dar proiectul UE are în continuare probleme în implementare. Revenind la actualele formule de ajustare aprobate de guvern, primarul a mai subliniat că acestea sprijină în special proiectele mari de infrastructură (rutier, apă-canalizare etc.). În schimb, este necesară şi o altă formulă care să se aplice la investiţiile unde ponderea materialelor de construcţii este mai mică, iar cea a echipamentelor, afectate de creşteri printr-un efect de domino, este majoră.

Articole din categoria Proiecte publice

Trafic

Facebook

Tu știi în ce cartier stai?

Cele mai citite articole din ultima lună:

To Top